Unsplash

Ik probeerde een week elke dag 12u offline te gaan: zo ging dat eraan toe

Laatst las ik dit artikel over iemand die elke dag 12 uur offline gaat. Ik dacht ‘wauw best knap, hoe krijg je dat ooit voor elkaar’. Vooral omdat ik voor mijn werk elke dag online ben, dacht ik dat het voor mij onmogelijk zou zijn. Maar dat is het dus niet. Want de schrijver van het artikel, zet elke avond om 20.00 uur zijn telefoon op vliegtuigstand, om deze vervolgens om 8 uur ’s ochtends pas weer aan te zetten. Dat scheelt al zo’n 8 uur slaap, wat het een stuk makkelijker maakt om 12 uur per dag offline te zijn. Maar is dat het ook?

Lees ook: Zo won ik de strijd met mijn smartphone en daar heb jij ook wat aan

Om erachter te komen of het echt zo simpel kon zijn, ging ik de uitdaging aan: een week lang 12 uur per dag offline zijn. Allereerst: het beviel mij prima en het zorgde ervoor dat ik een stuk productiever werd. Maar het was niet altijd makkelijk. Want vaak check ik in de avond wat voor weer het de volgende dag wordt, en word ik ’s ochtends wakker met Instagram (heel slecht, ik weet het). Maar ik weet dat ik niet de enige ben, veel jongeren zeggen namelijk verslaafd te zijn aan hun smartphone.

De avonden

De eerste avond dat ik offline moest, voelde het best een beetje onwennig. Ik vind het soms gewoon heerlijk om op de bank te hangen met een serie aan en ondertussen gewoon een beetje domweg op m’n telefoon zitten scrollen. Op Instagram voornamelijk. Terwijl ik weet dat het slecht is om op je telefoon te zitten vlak voordat je gaat slapen. Het licht van je telefoon zorgt er namelijk voor dat je slechter slaapt en moeilijker in slaap komt. Maar dat kon ik ineens niet meer doen. Ik merkte dan ook wel dat ik met een rustiger gevoel naar bed ging. Daarnaast werd ik ook heel erg bewust van hoe vaak ik m’n iPhone op verschillende momenten wél gepakt zou hebben en hoeveel de mensen om mij heen op hun telefoon zitten.

Lees ook: Nomofobie: een paniekaanval krijgen als je geen smartphone bij je hebt

Ik besloot te gaan opruimen, iets waar ik in de avond meestal geen zin in heb (wie wel), maar wat in de ochtend wel altijd voor een mini geluksmoment zorgt als ik zie dat de keuken heerlijk schoon is. En vervolgens ging ik een wasje draaien, beetje verder opruimen om daarna naar bed te gaan. Wel was ik zo handig om steeds vóór 20.00 uur het weer te checken zodat ik me ’s ochtends voor 8.00 uur al kon aankleden.

Wel kwam ik erachter dat ik het op de avonden dat ik de volgende dag vrij was, extra moeilijk vond. Ik wilde mijn vriend laten weten dat ik bijna naar huis ging en toen ik dat berichtje verstuurd had, bedacht ik me dat ik helemaal vergeten was om offline te gaan. Oeps. Ook de zaterdag was ik het compleet vergeten en ben ik niet volledig offline geweest. Dit heb ik trouwens wel ingehaald door de challenge iets langer vol te houden.

De ochtenden

De eerste dag merkte ik al dat het opstaan een stuk makkelijker was. Ik had namelijk geen excuus om nog even langer in bed te blijven liggen. Ik bedacht dat ik maar beter op kon staan om Instagram tijdens het ontbijt te bekijken. Uiteindelijk ben ik erachter dat dit een stuk fijnere manier is om wakker te worden. Ik kon rustig aan doen, had tijd om te ontbijten én om m’n telefoon te checken nog voordat ik moest werken.

Wel kwam ik erachter dat ik na 8 uur behoorlijk makkelijk bleef hangen op m’n telefoon. Op het moment dat ik eigenlijk al van huis zou moeten gaan, was ik nog even wat berichtjes aan het lezen en natuurlijk beantwoorden. In het weekend waren de ochtenden al helemaal niet moeilijk om dit vol te houden, omdat ik toch steeds na achten pas wakker werd.

Foto: PexelsFoto: Pexels

Lees ook: Smartphones geven ons eigenlijk veel stress, hoe gaan we hier het best mee om?

De voordelen van telefoonloze uren

Inmiddels is de challenge voorbij, maar probeer ik deze 12 telefoonloze uren toch nog vast te houden. Ik merk dat ik hierdoor ook veel minder de drang heb om steeds op m’n telefoon te kijken en daardoor m’n tijd een beetje te verdoen. Zeg nou zelf: je hangt zo een half uur lang op social media rond, terwijl je ook nog andere dingen te doen had. De gewoonte om continue m’n telefoon erbij te pakken, is dus iets minder geworden. Daarnaast ben ik ook een stuk productiever geworden en kan ik mijn aandacht een stuk beter bij de gesprekken houden want ik word niet meer afgeleid door elk berichtje dat binnenkomt.

Wil je ook wat minderen met je telefoon? Ga dan ook de uitdaging eens aan om 12 uur per dag smartphonevrij te zijn. Een paar tips:

  • Zet een wekker, zo vergeet je niet dat je dit met jezelf had beloofd.
  • Licht wat mensen in, mocht er iets super dringends zijn, dan weten ze in ieder geval dat jij niet te bereiken bent en hoeven zij zich geen zorgen te maken.
  • Doe voor 20 uur de dingen die je nog wilde doen. Voor mij was dit vooral het weerbericht voor de volgende dag checken en deed ik een laatste ronde op Instagram.
  • Zet je telefoon op slaapstand ipv vliegtuigstand. Zo kun je wel gebeld worden door bepaalde mensen bij wie jij dit hebt ingesteld. Eén nadeel: als je dan even je telefoon oppakt, zie je wel alle berichten die zijn binnengekomen.

Mocht jij nou om 7.00 uur al van huis moeten, dan is het natuurlijk niet handig om pas na achten op je telefoon te mogen kijken. Plan het daarom gewoon anders in en verschuif met de tijd. Succes!


Dit artikel werd al 21 keer gedeeld.