Unsplash

Zo zorg je gedurende de dag voor genoeg beweging

“Zitten is het nieuwe roken”, ik lees het de laatste tijd steeds vaker (en er is zelfs een boek verschenen met die titel). Uit cijfers van de Leefstijlmonitor 2015 blijkt dat jongeren van 20 – 34 jaar veel zitten, zeker op doordeweekse dagen. Lager opgeleiden brengen dagelijks zo’n 7,7 uur zittend door, en hoger opgeleiden 10,1 (!). Heftig, want als we daarnaast zo’n acht uur slapen blijft er van die 24 uur niet zo heel veel meer over. Op weekenddagen ligt het aantal zittende uren voor beiden rond de acht, dus het gaat echt om de werkdagen. Maar hoe zorg je voor meer beweging, als je op je werk, stage of school geacht wordt te blijven zitten?

Langdurig zitten brengt veel gezondheidsrisico’s met zich mee. Er zijn aanwijzingen dat veel zitten kan leiden tot bijvoorbeeld overgewicht, type 2 diabetes en vervroegde sterfte. Oók als mensen wel genoeg sporten of bewegen. Het gaat er niet om dat je de hele dag door moet bewegen, maar om dat je zitten afwisselt met (op)staan. Je kunt er het beste voor zorgen dat je niet langer dan een half uur achter elkaar zit. En dat bewegen zorgt er daarnaast ook voor dat je fitter bent, een beter humeur hebt en beter tegen werkstress kunt. Dus, een paar tips:

Sport voordat je werkdag begint

’s Avonds heb je vaak geen puf en zin meer, en er zijn te veel andere dingen die veel gezelliger zijn om te doen. Maar als je een à twee keer per week je wekker eerder zet en zorgt dat je workout er al op zit voordat je werkdag begint, geeft dat meteen een boost aan je humeur én dag. Daarnaast kijk je er toch de hele dag al een beetje tegenop als je weet dat je die avond nog moet gaan sporten. De opties zijn eindeloos: of je nou gaat wandelen, baantjes trekken, yoga of een HIIT training.

Lees ook: Dankzij deze 6 handelingen in de ochtend ben je de rest van de dag een stuk productiever

Ga bewegend naar werk

Als het even kan ga je op de fiets. Ook als het een half uur fietsen is. Het brengt namelijk nog meer voordelen dan alleen de beweging met zich mee. Je kunt je hoofd leegmaken, genieten van de omgeving, van het weer en krijgt daardoor ook meer vitamine D binnen. Als je echt met het openbaar vervoer moet, stap dan een halte later in en eentje eerder uit.

Gebruik een stappenteller

Er zijn tegenwoordig veel stappentellers op de markt. Ideaal want zo kun je een beetje bijhouden hoeveel beweging je op een dag hebt. En als je te lang achter elkaar zit, geeft hij je een seintje dat je weer even in beweging moet komen. Je hebt polsbandjes waarbij je duidelijk ziet dat het een activity tracker is, maar er komen ook steeds meer smartwachtes op de markt waarbij niemand je zal geloven als jij zegt dat het meer dan alleen een horloge is. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een app op je telefoon gebruiken. Bij iPhones zit bijvoorbeeld al standaard een stappenteller in de Health app.

Lees ook: Wandelen is beter voor je dan je zou denken: de voordelen op een rij

Gedraag je als een roker

Eén ding wat rokers voor hebben op niet-rokers: ze gaan meerdere keren per dag naar buiten. Maar dat is geen reden om te gaan roken, want dat kun je ook gewoon doen zónder. Pak je broodje of salade in en eet ‘m lekker buiten op. Neem dat kopje koffie om 16.00u mee op een ommetje in de zon. Zeker nu die zich vaker laat zien, kan niemand je voor gek verklaren dat jij er vijf minuutjes van wilt genieten. Desnoods blijf je aan het einde van de dag vijf minuutjes langer zitten.

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met roken

Onthoud: alle kleine beetjes helpen

Ja, toch nog alle clichés op een rij. Want hey, iets is beter dan niets! Dus:

  • Pak de trap in plaats van de lift. Bonus punten als je telkens een tree overslaat. Work that butt!
  • Drink veel thee of water: je loopt naar de waterkoker/koelkast en terug, én moet vaker plassen.
  • Loop naar je collega’s toe in plaats van ze een berichtje te sturen. Bonus punten voor het menselijke contact. 🙂
  • Ga op een andere verdieping naar de wc. Natuurlijk pak je hierbij de trap én sla je telkens een tree over.
  • Bel lopend. Ook chill voor je collega’s, want zo hoeven zij niet naar jouw gesprek te luisteren.

Dit artikel werd al 32 keer gedeeld.
Uitgelicht