Unsplash

Hoe start je je eigen bedrijf? Stap 1: vind je gouden idee

Eigen baas zijn, dat klinkt vet. Je eigen tijden bepalen, zelf de touwtjes in handen en natuurlijk uiteindelijk je eigen product op de markt. Maar het idee van een eigen bedrijf beginnen wordt in mijn ogen wel een beetje geromantiseerd op social media. Heb je zelfdiscipline en ben je bereid om opofferingen te maken, maar schijt je ‘m een beetje in je broek en heb je geen idee waar je moet beginnen? Als het idee lonkt van keihard werken, veel verantwoordelijkheden en weinig slaap, lees dan door. 😉

Stap 1: vind je gouden idee

Als je altijd al hebt gedroomd van het openen van je eigen lunchroom of als je altijd al hebt geweten dat jij de leukste illustraties op kaartjes zou kunnen maken, dan kun je deze stap overslaan. Maar misschien ben jij iemand die overstroomt van de ideeën. Of een persoon die denkt dat hij of zij dat gouden idee nog nét niet te pakken heeft.

Vraag jezelf af wat jij nog mist in je omgeving. Waar klagen je vrienden en familie altijd over? Houd over een langere periode een lijstje bij met ‘problemen’ die opgelost moeten worden. Een goed idee voor jouw bedrijf begint vaak bij iets waar jij je het meest aan irriteert.

Een paar voorbeelden

De naam Jitse Groen zegt je misschien niets. Toch was Jitse de jongste rijkste miljonair van Nederland en durf ik te wedden dat jij ooit gebruik hebt gemaakt van zijn bedrijf. Jitse Groen is namelijk de eigenaar van Thuisbezorgd.nl. Het idee voor de site ontstond op een familiefeestje. De familie had zin in Chinees, maar twijfelde, omdat ze hier wel voor de auto moesten pakken. Eenmaal thuis zou het eten koud zijn. Hoe handig zou het zijn als je het eten kon laten bezorgen, dacht Jitse. En bam, daar was het idee.

Werkloze designers en beste vrienden Brian Chesky en Joe Gebbia wisten in 2007 dat er een designconferentie in hun stad zou plaatsvinden, maar dat alle hotels volgeboekt waren. Daarom gingen de twee slaapplekken (airbeds) verhuren. In eerste instantie alleen om de huur te betalen, maar algauw hadden ze door dat er een grote behoefte was aan hun dienst. Zij richtten Airbnb op.

Nog niet klaar

Natuurlijk zal je je mindset moeten trainen om deze ‘problemen’, oftewel kansen in de markt, te zien en oplossingen te kunnen bedenken. En als je eenmaal een lijstje met kansen hebt, zijn er nog een paar dingen die je moet doen:

1. Filter de lijst op de dingen waar je gepassioneerd over bent
Het beginnen van een succesvolle onderneming kost heel veel bloed, zweet, tranen en doorzettingsvermogen. Alleen als je passie hebt voor datgene wat je doet, zal je het kunnen volhouden.

2. Kijk of de oplossing al bestaat
Stel, je wil een glutenvrije bakkerij openen. Kijk dan eerst hoeveel glutenvrije bakkerijen er al bestaan in jouw stad. Geen? Dan ben je good to go. Maar als je al twee concurrenten hebt, moet je wel met heel goede extra ideeën komen om van je glutenvrije bakkerij een succes te maken.

3. Kijk of mensen behoefte hebben aan jouw oplossing
Als je geen vijf mensen in je omgeving kunt vinden die jouw dienst of product zouden kopen, dan heb je jouw gouden idee toch nog niet gevonden.

Heb je een idee dat je maar niet uit je hoofd kunt krijgen? Zo’n idee waar je ’s avonds niet van kan slapen en gelijk weer in je hoofd popt als je wakker wordt? Gefeliciteerd, je hebt je idee gevonden! Volgende week lees je hier op Ondertussen.nl stap 2: schrijf een businessplan.