Getty Images/Maja Hitij

Hoe moeilijk is het om je boterham te verdienen met sneakers doorverkopen?

Sneakers zijn meer dan zomaar schoenen om op te lopen. Ze zijn statussymbolen, een manier van laten zien wie je bent. En natuurlijk ook big business. Niet alleen voor de merken die ze verkopen: ook de secundaire markt (doorverkopen) was in 2015 naar schatting al 1 miljard dollar waard. De eindeloze vraag vanuit voornamelijk millennials en de slimme businessstrategie van merken voedt de wereldwijde sneakermarkt. Daar wil je eigenlijk wel aan meedoen, maar hoe moeilijk is het nou echt om je boterham te verdienen met het doorverkopen van sneakers? Nou, het is harder werken dan je zou denken.

Lees ook: Hoe worden rijke mensen rijk, en hoe blijven ze dat?

Het doorverkopen van sneakers bestaat al erg lang, maar is in de afgelopen jaren enorm geëxplodeerd. De wereldwijde sneakermarkt is volgens SportsOneSource met meer dan 40% gestegen sinds 2004. En volgens Transparency Market Research stijgt dit nog naar 220 miljard in 2020. Beroemde modefotograaf Bill Cunningham zei in de New York Times:

Sneakers zijn wat de uitgebreide handtassen voor vrouwen eerst waren, toen de handtas dé statement was.

[Collection] this is it. Three hours of work. from Sneakers

Obsessie

Sneakers zijn een object van obsessie geworden, aangestookt door social media’s vergelijkingscultuur, celebrity endorsements van producten en gelimiteerde versies. Vrij logisch dus dat er ook veel mensen zijn die geld proberen te verdienen aan de cultuur die sneakers gebruikt als zelfexpressie. Elizabeth Semmelhack, curator van expositie “The Rise of Sneaker Culture”, vertelt dat “mensen betekenis in sneakers vinden en zichzelf identificeren met merken”. En dingen met een emotionele connectie kun je het beste verkopen.

Bovendien is het ook toegankelijker geworden om sneakers (door) te verkopen dankzij technologie. Via eBay, Marktplaats, Facebookgroepen, Sneaker forums, Instagram of het befaamde Grailed is het makkelijker dan ooit om je zaken te regelen. Vooral Grailed draait volledig om tweedehands designerkleding en sneakers. Het is een veilige en vertrouwde plek waar je met PayPal betaalt.

Meer werk dan je denkt

Nu denk je vast: ‘Lijkt me best een prima manier om geld te verdienen, gewoon de hype en lust van sneakerheads uitbuiten en alles op Grailed gooien.’ Was ’t maar zo’n feest. Het is prima te doen als je enkel een kleine winst wilt maken, maar er een echte baan van maken vereist veel toewijding, talent en ook een beetje geluk.

Zo iemand is de eigenaar van Dopefoot.com. Hij begon op eBay en na enkele jaren keihard werken heeft hij er zijn werk van kunnen maken. Zie het als een ‘normale’ online winkel runnen: “Het gaat om het vinden van een sneaker om winst te maken, communiceren met kopers/verkopers, onderhandelingsvaardigheden, internetmarketing, websiteontwikkeling, foto’s, verzending en afhandeling, rondreizen naar grote sneakershows, klantenservice en meer.”

De beursgang van de Adidas Yeezy Boost 350 V2 Beluga. Foto: StockXDe beursgang van de Adidas Yeezy Boost 350 V2 Beluga. Foto: StockX

Online business

Vooral het vinden van een sneaker om winst op te maken is een vaardigheid waar je talent voor moet hebben. Ja, je kunt de beurs in de gaten houden (die bestaat) maar net als met aandelen moet je een gave hebben om te voorspellen. Een populaire schoen om door te verkopen is bijvoorbeeld retro Jordans, maar niet elke retro Jordan heeft genoeg waarde om door te verkopen. Door te praten met mensen en social media in de gaten te houden, kun je een idee krijgen van wat wel en niet verkoopt.

Er zijn altijd clues te vinden: Kanye West is eindeloos populair, dus toen hij een aantal jaren geleden Adidas ZX Flux droeg, gingen die ineens overal van de planken. Zijn Yeezy’s (een zeer populaire schoen om door te verkopen) gaan voor minstens het dubbele van de originele prijs op de secundaire markt. Het kan dus een vrij riskante business zijn. Wat als je het verkeerd inschat en je een aantal paar koopt van een sneaker die niemand wil? Dan blijf je daar mee zitten en moet je je verlies nemen.

Je moet dus niet alleen verstand hebben van een online business runnen, je moet ook een gevoel hebben voor de hype en cultuur achter sneakers. Je boterham verdienen met sneakers doorverkopen is dus zo makkelijk nog niet. Maar als je het echt wilt en niet bang bent wat risico te nemen, dan kun jij het zeker. Wat inspiratie nodig? Kijk dan vooral naar de Sneaker Don.

Liever je geld op een andere manier verdienen? We zochten ook uit hoe moeilijk het is om je boterham te verdienen met YouTubeInstagram, professioneel gamen en Bitcoins.

Uitgelicht