Hoe kom je aan een black-out tijdens een toets? En hoe kom je ervan af?

Wekenlang heb je zitten blokken in de bibliotheek, dit tentamen ga jij rocken. Vol goede moed begin je het antwoordenformulier vol te pennen. Totdat het noodlot toe slaat: je hebt een black-out. Alle vragen die je vanmorgen nog prima had kunnen beantwoorden lijken nu wel Chinees. Hoe diep je ook probeert na te denken, je hersenen lijken wel een middagdutje te doen. Help! Een black-out is voor veel mensen de allergrootste nachtmerrie die je kan hebben. Maar hoe kom je er eigenlijk aan? En hoe kom je er in hemelsnaam weer vanaf?

Een black-out is eigenlijk te vergelijken met een storing in je hersenen. Er is een soort blokkade gekomen in je brein waardoor de toegang tot informatie in je langetermijngeheugen tijdelijk wordt afgesloten. Hoe hard je ook probeert, het lukt je niet om bij de informatie te komen. Een black-out is dus geen aanstelleritis of smoesje, het is echt een probleem van je hersenen. Eigenlijk ontstaat die blokkade door een grote hoeveelheid stress. Als je iets erg spannend vindt gaan je bijnieren noradrenaline produceren, een stof die je helpt tot nadenken. Maar als je lichaam teveel van deze stof aanmaakt ontstaat er een black-out.

Give me tips!

Een black-out is geen pretje. Maar het is geen reden tot paniek. Er zijn allerlei dingen die je kunt doen om jezelf even te kalmeren en waardoor je de blokkade wellicht kan opheffen. Daarom hieronder enkele tips voor dit vreselijke moment. Oh ja, oefening baart kunst!

#1 Rustig adem halen.

Doe even je ogen dicht en adem tien keer diep in en uit. Door diep in te ademen krijgen je hersenen meer zuurstof. Hierdoor kunnen ze de noradrenaline afbreken en weer helder gaan nadenken.

#2 Probeer niet te stressen.

Hoe meer je gaat stressen tijdens een black-out, hoe minder snel je bij de tentamenstof kan komen. Probeer je gedachten even te verzetten en denk aan iets anders dan het tentamen.

#3 Positief denken

Het is heel makkelijk om helemaal in paniek te raken en jezelf de grond in te praten tijdens een black-out. Maar daar schiet je helemaal niks mee op. Probeer positieve dingen tegen jezelf te zeggen.: “Je kan het best”, en die stof komt later vast wel weer naar boven.

#4 Sla de vraag over

Probeer niet te lang stil te staan bij een vraag waar je het antwoord niet meer op weet. Als je eerst de vragen maakt die je wel kan beantwoorden krijg je steeds meer zelfvertrouwen. Hierdoor stress je minder over die ene vraag die je niet meer weet en ontstaat er minder snel een black-out.

En tot slot de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven: relativeren. Oké, een tentamen is belangrijk. Maar aan de andere kant is het ook maar gewoon een tentamen. De wereld vergaat niet en er gaat niemand dood. Meer dan je best kan je niet doen.