Pexels

Het buitenland heeft een oer-Hollands fenomeen ontdekt: niksen

Volgens buitenlandse media zijn we in Nederland massaal aan het ‘niksen’. Na het Deense ‘hygge’ (knusheid), het Japanse ‘ikagai’ en het Noorse ‘friluftsliv’ (buitenleven) is ons kleine kikkerlandje eindelijk aan de beurt om een heus lifestyle concept trendy te maken. Want wat is er nou typischer dan echt even niksen? Volgens het internet doen we niks anders: doelloos zijn, beetje muziek luisteren, in bad dobberen, uit het raam staren. Voor velen niet echt herkenbaar, maar dat zou wel moeten. We zouden wel wat vaker moeten niksen.

Wat is niksen precies?

Aan jou als onvervalste Hollander hoef ik natuurlijk niet uit te leggen wat niksen is. Lifestyleblog Woolly ziet het zo:

‘Niksen’ means doing nothing or, more specifically, “doing something without a purpose, like staring out the window, hanging out, or listening to music”

Waarom we dit doen zijn ze er bij de blog niet helemaal over uit. Wellicht komt het door onze calvinistische volksaard of omdat we altijd moeten oppassen voor overstromingen. Dat we daarom specifiek iets, ‘niksen’, in het leven moesten roepen om ons eindelijk tot rust te krijgen. Woolly vind het in ieder geval een prachtig concept.

Ook het bekende Lifehacker is helemaal hoteldebotel op ‘niksen’. Wat zijn wij Nederlanders toch wereldverbeteraars. Trots!

We zouden een stuk meer moeten ‘niksen’

‘Niksen’ zou dan wel een oer-Hollands fenomeen zijn, we doen het veel te weinig. Het aantal burn-outs en mensen met burn-out verschijnselen is al jaren aan het stijgen. Stilzitten is niet meer van deze tijd. Zelfs als je klaar bent op werk, moet alles volgepland worden. We pochen altijd maar hoe druk we het hebben, terwijl we stiekem allemaal weten dat een boog niet altijd gespannen kunt zijn. En volgens onderzoek van het SCP hebben we een stuk meer eigen uurtjes, dus ruimte zat om te ‘niksen’.

Lees ook: Lieve bazen, 1 op de 7 krijgt last van burn-out verschijnselen: moet er niet iets veranderen?

We moeten deze eigen uurtjes ook maar eens volplannen met lekker ‘niksen’. Het is goed om ook af en toe helemaal ‘uit’ te staan. Dat blijkt ook uit steeds meer onderzoeken. Psychologie Magazine schrijft:

Rust in alle soorten en maten, van 5-minuten-pauzes tot lange sabbaticals, heeft grote invloed op onze productiviteit en gezondheid.

“Het herstelt onze aandacht en motivatie, verbetert onze prestaties, bevordert de creativiteit, maakt ons efficiënter, is goed voor ons geheugen, houdt ons emotioneel stabiel, vermindert burn-out, verlaagt de bloeddruk en hartslag, en maakt ons gelukkiger.” We vullen namelijk onze reserves aan. Je kunt niet altijd gemotiveerd en geconcentreerd zijn. Ze vergelijken het heel accuraat met fietsen met platte banden. Je kunt stug door blijven trappen, of je stopt even om de banden op te pompen. Daarna gaat het fietsen weer een stuk makkelijker.

Bovendien kunnen we onze primitieve reflexen minder goed onder de duim houden als die reserves opraken. Je raakt snel afgeleid door geluiden, kunt moeilijk verleidingen weerstaan en je verliest het overzicht. Door even rust te nemen, te ‘niksen’, zie je weer wat echt belangrijk is.

Nog een goed argument om niet bang te zijn om te ‘niksen’ is stressmanagement. Het is geen geheim dat chronische stress ontzettend slecht voor je is. Durf hier tegenin te gaan.

Lees ook: Dingen die je moet onthouden als je van iemand houdt die een burn-out heeft

Nog wat laatste tips:

  • Laat lege momenten ook echt leeg. Dus niet nog even snel een mailtje in de trein of ergens in de wachtkamer. Deze momenten zijn perfect om even te ‘niksen’;
  • Neem vaker pauzes. Micropauzes helpen;
  • Maak een vroege start. Zo heb je meer ruimte om gedurende de dag even niks te doen. Bovendien presteer je het beste in de ochtend;
  • Zet ‘niksen’ in je agenda.