Flickr/barnigomez

Help! Ik lijd aan Fear of Missing Out, en niet zo’n beetje ook

De laatste tijd betrap ik mezelf er steeds vaker op: voordat ik rustig naar bed kan gaan, moet ik door mijn Facebook tijdlijn gescrold hebben, al mijn appjes beantwoord hebben en alle verhalen op Snapchat hebben gezien. Anders word ik super onrustig en kan ik niet slapen. In de ochtend, voordat ik daadwerkelijk opsta, herhaal ik dit riedeltje opnieuw. Verslaafd aan m’n telefoon? Dat sowieso. Maar het gaat verder dan dat. Ik ben bang dat ik zomaar eens iets belangrijks zou kunnen missen als ik niet alles gezien heb wat er die dag gebeurd is. Ik mag wel concluderen dat ik lijd aan FoMO. Wat kan ik hieraan doen?

Fear of Missing Out betekent letterlijk: de angst om iets te missen. Een onaangenaam onrustig gevoel dat je ervaart als je niet verbonden bent met anderen. Een paar maanden terug was er in het nieuws dat Nederlandse tieners lijden aan extreem slaaptekort. Dit komt omdat ze vaak tot diep in de nacht met hun smartphone bezig zijn. De oplossing voor dit probleem lijkt simpel: laat ze hun smartphone niet meer meenemen naar bed. Maar zo eenvoudig is het niet, want juist dan treedt FoMO op. Tieners piekeren over wat er allemaal gebeurt op social media en wat ze missen. Hierdoor kunnen ze uiteindelijk niet slapen.

Verslaving

Wetenschappelijk onderzoek heeft al meerdere keren aangetoond dat FoMO kan leiden tot stress en verminderd zelfvertrouwen. Angststoornissen en depressie kunnen door FoMO behoorlijk versterkt worden. Op het moment dat je last krijgt van FoMO, kom je vaak in een neerwaartse spiraal terecht. Doordat je FoMO ervaart, daalt je zelfvertrouwen en ervaar je stress, vervolgens grijp je dus maar weer naar je telefoon en begint de FoMO opnieuw. Het is dus een patroon dat niet zomaar te doorbreken is.

Het heeft natuurlijk ook met de huidige ‘like-generatie’ te maken. Jij plaatst iets online omdat je hoopt dat je hier likes op krijgt. Als je bij iemand anders foto’s van een feestje ziet waar jij niet bij was, dan betrek je dat vaak ook op jezelf. Daar had je natuurlijk bij moeten zijn. Door veel op social media te delen denk je dat mensen je leuker vinden. Zeker bij tieners speelt het ‘erbij horen’ een grote rol.

Lees ook: Waarom zijn we verslaafd aan social media en zijn likes tegenwoordig zo belangrijk

Social media en FoMO

Er zijn genoeg geluiden die zeggen dat FoMO van alle tijden is. Tijdens mijn eigen tienerjaren was er nog geen smartphone, maar wilde ik er ook bij horen. Als ik moest sporten en daardoor een aflevering van GTST niet kon zien, voelde ik me de volgende dag in de pauze toch een beetje buitengesloten. En ook al deelde je vroeger natuurlijk niet al je feestjes en prestaties op social media, het was wel belangrijk dat je tijdens verjaardagen kon opscheppen over de leuke vakantie. Bovendien zorgde je er ook voor dat het huis helemaal aan kant was voor als er mensen op bezoek kwamen. En je probeerde ook nog op de hoogte te zijn van het wereldnieuws. Alles om er maar bij te horen en leuk gevonden te worden.

Toch heeft social media FoMO wel versterkt. Vroeger miste ik toch af en toe een aflevering van GTST of was ik misschien niet aanwezig op een leuk feestje van een vriendin. Als ik nu op een feestje ben, dan wil ik eigenlijk altijd tot het einde blijven. Want stel je voor dat ik iets mis. Daarbij komt dat social media tegenwoordig veel verder gaat dan je eigen sociale kring. Tieners hebben het gevoel dat ze ook van bekende mensen niks meer mogen missen. Je moet gezien hebben wat Monica Geuze gisteren heeft gegeten en de laatste Snapchat van Lil Kleine moet je binnen 24 uur bekijken, anders is-ie weg. De stress kan dan al snel te veel worden. Ik heb er zelf helaas ook last van.

Ik vind het toch wel erg belangrijk wat  John Mayer in de afgelopen 24 uur heeft gedaan.

Wat kun je er tegen doen?

Mocht je de cirkel van FoMO willen doorbreken, dan raad ik je aan om eens een week bij te houden hoeveel je daadwerkelijk op je telefoon zit en wat je dan allemaal doet. Dit kun je heel old school opschrijven, maar er zijn ook handige apps zoals Moment of Break Free die dit voor je bijhouden. Ik schrok behoorlijk van mijn eigen verbruik: gemiddeld zo’n 6 uur per dag. Als je van de negatieve gedachtes, die zijn ontstaan door FoMO, wil afkomen, kun je ze opschrijven en proberen te veranderen in iets positiefs.

Lees ook: Zo won ik de strijd met mijn smartphone en daar heb jij ook wat aan

In het begin zal dit nog een beetje onwennig zijn, maar als je het vaker doet dan gaat dit uiteindelijk vanzelf. Mocht je echt grote problemen zoals stress en depressie ervaren, dan is het aan te raden om naar de dokter te gaan.


Dit artikel werd al 24 keer gedeeld.