Flickr/RBZWLL

Iets waar heel Nederland het over eens is: de NS zuigt – maar is dat wel zo?

“Goedemorgen”, zegt de conductrice door de intercom. Het is maandagochtend. Mijn mede-reizigers en ik staan met een nors gezicht voor ons uit te staren (of op onze telefoon natuurlijk). We staan op elkaar gedrukt, als sardientjes in een blik. Ik heb eigenlijk geen plek om me ergens vast te houden. Eén hobbel en ik betast mijn buurvrouw. “Sorry voor het ongemak”, gaat de conductrice verder. “Jullie weten vast allemaal waarom het hier zo vol is. De eerste trein was stuk en die erna besloot iedereen uit de trein te zetten, omdat het te vol was om te kunnen reizen. Dus nu zit ik met het probleem opgescheept.” De trein heeft twintig minuten vertraging. “Toch een fijne reis toegewenst.” Genoeg redenen om de NS te boycotten, zou je zeggen. Toch is de NS niet altijd kut.

Ik snap wel waarom de conductrice bij de volgende halte smeekt of we alsjeblieft boos kunnen zijn op de vorige trein en niet op haar. Want boos zijn op de NS, dat kunnen wij Nederlanders nog beter dan schaatsen, drop eten en van de rekening alleen je eigen wijntjes betalen (“Want ik had er echt één minder hoor!”). We krijgen al kloppende aderen op ons voorhoofd als ze het ook maar durven om vijf minuten te laat te komen. Jep, op de NS haten is een gezamenlijke hobby van ons. Maar is dat wel terecht?

Jij denkt misschien: oh mijn god, wat zegt ze nou? But there, I said it. Want de NS doet het eigenlijk best wel goed. Argument nummer 1: vanaf één januari dit jaar rijden alle treinen voor honderd procent op windenergie. Tof toch? Nederland is daarin de eerste ter wereld. En nu we toch de NS internationaal aan het vergelijken zijn: op het gebied van efficiëntie, veiligheid en (ja, zelfs) stiptheid in vergelijking met andere landen is de NS echt een baas. #notsponsored #jaecht

Lees ook: Wees eens wat minder egoïstisch in het OV

Haten op ProRail

Vaak wordt gedacht dat de NS verantwoordelijk is voor alles op en rond het spoor. Je moet niet vergeten dat niet de NS, maar ProRail namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet zorgt. Dat houdt in: de tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations. De NS is verantwoordelijk voor het vervoeren van jouw chagrijnige kont en de winkeltjes op de stations. Je moet dus niet altijd haten op de NS, maar meestal juist zelfs op ProRail.

Maar hallo

Er valt nog steeds genoeg te klagen. Ik hoor het je denken. Over de wifi in de trein bijvoorbeeld. Als het druk is, is die gewoon super sloom. Maar toen wij al doelloos door Instagram konden scrollen, verveelden ze zich in Duitsland, Frankrijk en België nog dood in de trein. De wifi kwam daar veel later. Daarnaast heeft de NS in september stilletjes de snelheid van de wifi verhoogd van 300 naar 450 Kbps.


Andere faciliteiten van de NS die we voor lief nemen zijn de ov-fietsen en de mogelijkheden tot winkelen en vreten als je op je trein wacht. Er wordt maar liefst zo’n twee miljoen keer per jaar een ov-fiets geleend. Dat ding is ook retehandig natuurlijk. En als je voor een borrel weer eens niets hebt gegeten, kun je op veel stations nog even een vette pasta (Julia’s) of kroket (Smullers) naar binnen werken. Ten slotte moet je om mee te kunnen met de trein in sommige landen far far away je letterlijk opstapelen. Probeer daar maar eens elke ochtend de trein te pakken. Dan piep je wel anders.

Foto: Compfight/erwinFoto: Compfight/erwin

Op #3 wat betreft veiligheid

De Nederlandse Spoorwegen zijn bovendien enorm veilig. Alleen Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk doen het wat dat betreft beter. Tussen 2007 en 2012 zijn er minder dan 0,1 doden en ernstig gewonden gevallen per miljoen treinkilometers, blijkt uit het rapport van de European Railway Agency uit 2014. Het zijn vaak ook die strenge veiligheidsmaatregelen waardoor er vertraging ontstaat. “Als dezelfde normen voor het spoor op de weg toegepast zouden worden, dan zou geen enkele auto meer de weg op kunnen”, zegt Hildebrand van Kuyeren, die voor reizigersplatform Treinreiziger in 2015 een klein vergelijkend onderzoek deed.

Het is misschien makkelijk om te schelden op de NS als je weer eens vertraging hebt, want dat lijkt nou eenmaal vast gebeiteld te zijn in ons DNA, maar bedenk je vooral dat ze niet al-tijd zuigen.


Dit artikel werd al 187 keer gedeeld.