Flickr/RBZWLL

Iets waar heel Nederland het over eens is: de NS zuigt – maar is dat wel zo?

Boos zijn op de NS, dat kunnen wij Nederlanders nog beter dan schaatsen, drop eten en van de rekening alleen je eigen wijntjes betalen (“Want ik had er echt één minder hoor!”). Natuurlijk mag je de NS haten als je op een sneeuwdag als gisteren er vier uur langer over doet om thuis te komen, maar op de één of andere manier krijgen we het hele jaar door al kloppende aderen op ons voorhoofd als ze het ook maar durven om vijf minuten te laat te komen. Jep, op de NS haten is een gezamenlijke hobby van ons. Maar is dat wel terecht?

Jij denkt misschien: oh mijn god, wat zegt ze nou? But there, I said it. Zelfs terwijl ik me vanochtend om zes uur door de sneeuw ploeterde en de trein te veel vertraging bleek te hebben om mijn overstap te kunnen halen (en oh ja, de volgende niet reed). Want behalve wanneer er code rood in ons kikkerlandje is uitgroepen, doet de NS het eigenlijk best wel goed. Op het gebied van efficiëntie, veiligheid en (ja, zelfs) stiptheid in vergelijking met andere landen is de NS echt een baas. #notsponsored #jaecht

In andere landen met sneeuw rijden de treinen toch wel gewoon op tijd?

Ik hoor het je denken, want het is altijd argument nummer één als er weer sneeuw is gevallen. “In landen als Noorwegen en Rusland rijden ze wel gewoon op tijd.” De NOS zocht uit of dit waar is. Zo blijkt dat, alhoewel Zwitserse treinen even punctueel in de winter als in de zomer zijn, er gemiddeld 85,5 op de 100 treinen op tijd rijdt. In Nederland is dat deze maand 91 procent. De treinen in Noorwegen rijden wel vaak op tijd, ook als het sneeuwt. Volgens de NSB (de NS uit Noorwegen, zeg maar) komt dat omdat ze veel geld investeren in het winterklaar maken van het spoor. Dat is ook logisch, waar wij misschien een aantal dagen sneeuw hebben, is het voor hen net zo gewoon als dijken bouwen voor ons is. Ook in Rusland rijden de treinen daarom over het algemeen op tijd. Het sneeuwt daar van november tot april. De wissels zijn er allemaal verwarmd. Rusland én Noorwegen zetten daarnaast honderden mensen in om handmatig het ijs van het spoor af te trekken.

Lees ook: Wees eens wat minder egoïstisch in het OV

En de rest van het jaar dan?

Vaak wordt gedacht dat de NS verantwoordelijk is voor alles op en rond het spoor. Je moet niet vergeten dat niet de NS, maar ProRail namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet zorgt. Dat houdt in: de tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations. De NS is verantwoordelijk voor het vervoeren van jouw chagrijnige kont en de winkeltjes op de stations. Je moet dus niet altijd haten op de NS, maar meestal juist zelfs op ProRail.

Maar hallo

Er valt nog steeds genoeg te klagen, zou je misschien denken. Over de wifi in de trein bijvoorbeeld. Als het druk is, is die gewoon super sloom. Maar toen wij al doelloos door Instagram konden scrollen, verveelden ze zich in Duitsland, Frankrijk en België nog dood in de trein. De wifi kwam daar veel later. Daarnaast heeft de NS in september stilletjes de snelheid van de wifi verhoogd van 300 naar 450 Kbps.


Andere faciliteiten van de NS die we voor lief nemen zijn de ov-fietsen en de mogelijkheden tot winkelen en vreten als je op je trein wacht. Er wordt maar liefst zo’n twee miljoen keer per jaar een ov-fiets geleend. Bovendien rijden vanaf dit jaar alle treinen voor honderd procent op windenergie. Tof toch? Nederland is daarin de eerste ter wereld.

Foto: Compfight/erwinFoto: Compfight/erwin

Op #3 wat betreft veiligheid

De Nederlandse Spoorwegen zijn bovendien enorm veilig. Alleen Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk doen het wat dat betreft beter. Tussen 2007 en 2012 zijn er minder dan 0,1 doden en ernstig gewonden gevallen per miljoen treinkilometers, blijkt uit het rapport van de European Railway Agency uit 2014. Het zijn vaak ook die strenge veiligheidsmaatregelen waardoor er vertraging ontstaat. “Als dezelfde normen voor het spoor op de weg toegepast zouden worden, dan zou geen enkele auto meer de weg op kunnen”, zegt Hildebrand van Kuyeren, die voor reizigersplatform Treinreiziger in 2015 een klein vergelijkend onderzoek deed.

Oké, eerlijk is eerlijk: ik was de laatste dagen wel chagrijnig door de NS. Toch bedenk ik me wel dat het in het hele land chaos was (vluchten werden geannuleerd, er stonden veel files). En nu ik al deze info heb, zal ik in de zomer wat minder proberen te schelden op de NS als mijn trein vijf minuten vertraging heeft. Het lijkt misschien makkelijk om te haten op de NS, want dat lijkt nou eenmaal vast gebeiteld te zijn in ons DNA, maar bedenk je vooral dat ze niet al-tijd zuigen.


Dit artikel werd al 306 keer gedeeld.