Je zelfverzekerd voelen door een lifehack? Dat doe je zo!

Als je zo’n 3 jaar na het zien van een TED-talk nog steeds regelmatig terugdenkt aan die inspirerende 20 minuten, dan moet het wel een heel goed praatje zijn geweest, toch? Amy Cuddy vergeet ik nooit meer. Dankzij haar “free no-tech life hack” kan ik mezelf binnen twee minuten zelfverzekerder voelen én gedragen!

Lichaamstaal

Amy is sociaal psycholoog en houdt zich vooral bezig met lichaamstaal. Zoals je waarschijnlijk wel weet kan je lichaamstaal beïnvloeden hoe anderen je zien. Als je bijvoorbeeld met je armen over elkaar zit terwijl je met iemand praat, krijgt die ander het gevoel dat je je niet openstelt en maak je geen goede indruk. Volgens Amy kan je lichaamstaal echter ook beïnvloeden hoe je jezelf ziet. Heb je wel eens een pen in de lengte tussen je tanden gehouden? Je forceert dan als het ware een glimlach en het is praktisch onmogelijk om je dan niet stiekem een beetje blij te voelen. Ik heb het regelmatig geprobeerd en hoe rot ik me ook voelde voordat ik die pen in m’n mond stak, ik voelde me erna altijd wel een klein beetje blijer door.

Klein of groot

Met een pen in je mond kun je dus een blij gevoel faken, puur doordat je de houding aanneemt die bij een blij gevoel hoort. Zo werkt het volgens Amy ook met andere houdingen. Zij heeft het dan specifiek over houdingen die horen bij een gevoel van zelfvertrouwen. Denk aan je handen in je zij zetten, je armen in de lucht gooien of zelfs je benen op tafel leggen. Allemaal houdingen die volgens Amy in het hele dierenrijk staan voor macht en zelfvertrouwen. Alle dieren maken zich groot als ze macht willen vertonen, zoals een gorilla die zijn borst vooruitsteekt of een pauw die zijn veren laat zien als er gevaar dreigt.

Als we ons kwetsbaar en machteloos voelen daarentegen, maken we onszelf klein. We gaan ineengedoken zitten, laten ons hoofd hangen of kruipen zelfs letterlijk in een hoekje. Heb je ooit staan huilen van verdriet met je armen in de lucht? Ik niet. Ik duik inderdaad automatisch in elkaar als ik me verdrietig of onzeker voel en gooi mijn armen in de lucht als ik blij en trots ben!

Power posing

Net zoals een pen in de lengte tussen je tanden houden ervoor zorgt dat je je iets blijer voelt, kan het aannemen van een zelfverzekerde houding je helpen om je zelfverzekerder te voelen. Amy noemt dit “power posing”: voor zo’n twee minuten een zelfverzekerde houding aannemen, ook wanneer je je niet zelfverzekerd voelt. Uit haar onderzoek blijkt dat dit letterlijk zorgt voor een stijging van je testosteronniveau (20%) en een daling van je cortisolniveau (25%). Dat terwijl je testosteronniveau daalt (10%) en je cortisolniveau stijgt (15%) wanneer je twee minuten een gesloten, kwetsbare houding aanneemt.

Fake it ‘til you make it

Volgens Amy gaat de uitspraak “fake it ‘til you make it” hier dus letterlijk op. Je kunt je zelfvertrouwen faken, net zolang tot je je ook daadwerkelijk zelfverzekerd voelt. Ons lichaam verandert namelijk ons brein (via die hormoonspiegels) en ons brein kan ons gedrag veranderen. Ons gedrag verandert vervolgens weer onze resultaten. Dus door alleen al die twee minuten zo’n zelfverzekerde houding aan te nemen kun jij bijvoorbeeld dat sollicitatiegesprek helemaal rocken!

Deze tiny life hack heeft mij in de afgelopen jaren al regelmatig geholpen. Als ik iets spannends moet doen, zoals een presentatie geven of een moeilijk gesprek voeren met een klant, neem ik even tijd voor mijn “power pose”. Ik adem even diep in en uit, rol mijn schouders naar achteren, gooi mijn armen even in de lucht en voel me dan direct een ander mens! Ik voel me sterker en sta steviger in mijn schoenen. Dat werkt tot nu toe vrij positief, want ik krijg regelmatig te horen dat mensen mij zo zelfverzekerd en daadkrachtig vinden. Vroeger zou ik gedacht hebben: ‘huh, hóe dan?!’. Diep van binnen ben ik namelijk ontzettend onzeker. Nu weet ik echter wat voor mij werkt: I fake it ‘till I make it 😉

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.