Foto: Pexels

Een lesje verpakkingspsychologie voor beginners

Jij pakt die shampoo echt niet alleen uit het schap omdat je hem zo fijn vindt. Ja, óók, maar evengoed omdat je de verpakking, de fles in dit geval, mooi, lekker zacht of praktisch vindt. Slimme producenten passen doordachte trucjes toe in het ontwerp van die fles. De kleur, de vorm en zelfs de textuur en grootte ervan creëren verwachtingen over hoe de shampoo ruikt en hoe goed-ie bijvoorbeeld is, en beïnvloeden zo binnen no-time jouw keuze. Vaak zonder dat je het in de gaten hebt. Bovenstaande weet ik omdat ik wat onderzoek deed naar verpakkingspsychologie. Conclusie: het is echt té bizar. Ik leg je uit hoe het werkt.

Kleur

Blauw, maar ook wit, koppel je vaak aan frisheid en helderheid. En let maar eens op: tandpastatubes, flessen schoonmaakmiddel, verpakkingen van toiletpapier, maar ook waterflesjes zijn inderdaad bijna altijd blauw, soms met een beetje wit. Op de bio-afdeling van de supermarkt spot je juist heel weinig blauw. Veel verpakkingen zijn groen: een kleur die je doet denken aan natuur, versheid en duurzaamheid. En da’s precies de bedoeling. Verpakkingen met rood of oranje zetten aan tot actie. Ze schreeuwen erom: koop ons! En ja, hoor: bij mij werkt die oranje bonus-sticker perfect. Mijn oog wordt er automatisch naartoe getrokken. Herkenbaar? Zwart associeer je vaak met kracht, kwaliteit en luxe. En verpakkingen van veel (wat duurdere) producten hebben deze kleur. Denk aan chocolade en bonbons, koffiecups en wijn. Vaak in combinatie met een sprankje zilver of goud. Tot slot: doorzichtige verpakkingen stellen gerust. Omdat je precies kunt zien of dat wat erin zit nog vers is, of er hetzelfde uitziet als op het plaatje, word je gerustgesteld. En dat laat je het sneller kopen. Klopt, hè?

Oh, ja: kleur heeft ook invloed op smaak. Sterker nog: de kleur van een verpakking roept eigenlijk altijd (onbewust) een smaakverwachting op. Roze betekent bijvoorbeeld zoet, geel smaakt zuur. Hierbij geldt: hoe feller de kleur, hoe sterker de smaak.

Textuur

Hoe een verpakking aanvoelt vertelt je ook wat over het product. Flessen douchegel voelen vaak lekker zacht. Dat is niet voor niets: de crème die erin zit is dat ook. En is het je weleens opgevallen dat de wat duurdere chips een matte verpakking hebben? Dat doen producenten heel bewust. Ze willen zich onderscheiden van goedkopere chipsmerken die glimmende zakken gebruiken. En ik moet eerlijk zeggen: dat lukt ze aardig. Ik grijp regelmatig naar die luxe chipszakken.

Vorm

Wist je dat hoekige verpakkingen kracht uitstralen en dat je verpakkingen met ronde vormen juist als zacht en vriendelijk ziet? Leuk detail: de vorm van een verpakking kan ook invloed hebben op de smaak van dat wat erin zit. Ik las laatst over een Nederlandse wetenschapper die een toetje zonder smaak ontwikkelde. Hij ontdekte dat zijn proefpersonen dat uit een hoekig pak lekkerder en krachtiger vonden smaken dan uit een pak met ronde vormen. Uit dat onderzoek bleek trouwens ook dat mensen het toetje uit het vierkante pak duurder inschatten. Hetzelfde geldt voor verpakkingen met opvallende vormen: die trekken aandacht, vind je dan al snel exclusief en dát, exclusiviteit, associeer je vaak met duur. Zo werkt dat dus. Door goed na te denken over de verpakkingsvorm laten marketeers je dat wat erin zit compleet overschatten. Of, ook een vaak voorkomend trucje: iets groter doen lijken dan dat het daadwerkelijk is, wat jou het gevoel geeft dat je meer krijgt.

Grootte

Grote verpakkingen geven je het gevoel dat je slim en goedkoop inkoopt. Maar als ik simpel rekensommetje maak, merk ik achteraf vaak laat zien dat het vaak maar bizar weinig scheelt. Probeer het ook maar eens. Toch sla ik de producten die ik altijd nodig heb – wc-papier, frisdrank – groots in. Ik trap gewoon in de verpakkingstruc. Opmerkelijk is dat je kleine verpakkingen juist met luxe associeert, en dat je producten die je exclusief vindt, dus ook liever klein inkoopt.

Iets om over na te denken als je de volgende keer naar die duurdere zak chips of grootverpakking toiletrollen grijpt!


Dit artikel werd al 294 keer gedeeld.