Unsplash

We drinken te weinig water en dat heeft meer invloed op je gesteldheid dan je denkt

Water is enorm belangrijk. Niet alleen om in leven te blijven, ook voor allerlei andere processen in je lichaam is het goed. Toch drinken Nederlanders over het algemeen te weinig water. Vaak ongeveer vier glazen per dag, een liter in totaal. Dat is een halve liter te weinig. Ik heb zelf ook vaak moeite met het drinken van genoeg water. De ene dag zit ik zo aan drie liter en de dag erna krijg ik nauwelijks één liter naar binnen. Wat nou precies voor dit verschil zorgt, zou ik echt niet weten. Ik weet wel dat ik prikkelbaarder en vermoeider ben op de dagen dat ik minder drink. Is dit een soort placebo-effect of heeft water écht invloed op hoe je je voelt?

Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat weet hoeveel ze per dag zouden moeten drinken erg laag ligt. 37% van de ondervraagden dacht zelfs dat minder water drinken gezonder is. Bij water geldt: hoe meer, hoe beter. Tot op een bepaalde hoogte dan. Het Voedingscentrum raadt aan om minimaal zes glazen te drinken: anderhalf liter. Maar hoe zorg je er nou voor, met je drukke leven, dat je genoeg drinkt?

Positieve effecten van water

Iedereen heeft water nodig om te overleven, dat weten we wel. Water is ook veel belangrijker dan eten in dat opzicht. Je kunt namelijk dertig tot veertig dagen zonder eten, maar als je drie dagen niks drinkt is het voorbij. Water houdt ons niet alleen in leven, het heeft veel meer positieve effecten. Zo zorgt het voor een mooie huid en helpt het tegen pijn en katers. Ook voor mensen die willen afvallen of die veel sporten is water essentieel. Tijdens het sporten verlies je namelijk veel vocht, maar door genoeg te drinken worden je spieren minder snel moe en kun je dus langer door. Daarnaast bevordert water je stofwisseling.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Heb je binnenkort een moeilijk tentamen en lukt het je maar niet om te studeren? Drink een glas water! Dit geeft je hersenen een boost en zorgt ervoor dat je productiever en alerter bent. Uit een onderzoek met Londense studenten is gebleken dat studenten die veel water dronken ook hoge cijfers haalden. Dat komt omdat je helderder denkt door water en je er meer energie van krijgt. Een van de meest voorkomende symptomen van uitdroging is namelijk vermoeidheid. Ook beschermt water je tegen een hartaanval. Mensen die dagelijks meer dan vijf glazen water drinken hebben daar 41% minder kans op, bleek uit een onderzoek van het American Journal of Epidemiology.

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je energiedrank drinkt

Zo drink je de hele dag door meer

Als je veel te doen hebt op een dag vergeet je sneller genoeg te drinken. Het is gewoon iets dat er makkelijk tussendoor glipt. Gelukkig zijn er allerlei handigheidjes die ervoor zorgen dat je ook dan genoeg water binnenkrijgt:

  • Voeg een smaakje toe. Sommige mensen vinden water niet lekker, omdat het eigenlijk helemaal geen smaak heeft. Er zijn hele handige flessen met een compartiment voor fruit of kruiden die je water een smaakje geven.
  • Houd altijd een flesje water bij de hand. Als je ergens heen moet, zorg dan dat je altijd een flesje meeneemt. Het kan zomaar goed van pas komen. En als je lange dagen op kantoor of school zit, zet een flesje op je bureau zodat je ‘m ziet. Zo denk je er elke keer aan.
  • Koop een (grote) doorzichtige fles waar je op kunt schrijven. Trek lijntjes voor elk uur dat je een bepaalde hoeveelheid gedronken wilt hebben en houd je eraan.
  • Drink bruisend water. Dit is – voor veel mensen – lekkerder en frisser dan water zonder prik. Voeg een beetje limonadesiroop toe en het smaakt ook nog eens lekkerder.
  • Zet een wekker. Op deze manier herinner je jezelf eraan dat je meer moet drinken, zet om het halfuur of uur daarom een (zachte) wekker.
  • Gebruik een app. Als je niet precies weet óf je wel genoeg water drinkt, is het handig dit bij te houden met een app. Je voert in wanneer je hebt gedronken en hoeveel, en wanneer het tijd is om weer wat te drinken geeft de app een seintje. Als je in de App Store zoekt op ‘water’ kom je er genoeg tegen.

Foto: Roos RavensbergenFoto: Roos Ravensbergen

Lees ook: Door deze simpele veranderingen maak je gezondere keuzes in de supermarkt

Als je zelfs met deze tips nog moeite hebt om genoeg te drinken, schakel dan je vrienden en familie in. Vraag of ze je vaak willen herinneren aan het feit dat je genoeg water moet drinken. Geloof mij maar, als je dit tien keer op een dag hoort krijg je het wel een beetje door. Drinkze!