Unsplash

Door deze simpele veranderingen maak je gezondere keuzes in de supermarkt

Je eetpatroon veranderen als je wilt afvallen – of gewoon gezonder leven – is in de meeste gevallen het lastigste om te doen. Maar ook het belangrijkste. Als je dat namelijk niet verandert, is de kans groot dat je snel terugvalt in je oude snack-gewoontes. Vaak denken mensen wel te weten wat gezonde keuzes zijn, maar schijn kan flink bedriegen. Sinaasappelsap en smoothies lijken namelijk gezond, maar na inspectie van het etiket kom je flink bedrogen uit. Ze zitten namelijk bomvol suiker. Moet je nou van elk product het etiket lezen? Ain’t nobody got time for that. Dus komt het Voedingscentrum met een behulpzame app: Kies Ik Gezond? Zou de app echt kunnen helpen bij het maken van betere keuzes?

Er zit veel suiker in pesto. Ook in meergranenbrood en cruesli. Met één diepvriespizza, kant-en-klare maaltijd of zak soep zit je zo aan de dagelijkse hoeveelheid zout. Zelfs in precies dezelfde producten kan bijvoorbeeld het zoutgehalte flink verschillen: in de ene fles ketchup kan twee keer zoveel zout zitten als in een ander. Dankzij de app zou dat verleden tijd moeten zijn. Door de barcode van een product te scannen weet je binnen no-time of het binnen de schijf van vijf past, hoeveel suiker erin zit, wat het zoutgehalte is en ga zo maar door. En als scannen je teveel moeite is: je kunt ook producten opzoeken via de zoekfunctie. Handig, toch?

Kies ik (on)gezond?

De app helpt je niet alleen bij het lezen van de voedingswaarden van een product, het stelt ook alternatieven voor. Die cruesli bijvoorbeeld, zit vol suiker. Muesli is dan een betere keuze. Als een product niet in de schijf van vijf past, krijg je een willekeurige rij van alternatieven te zien die wél in de schijf passen. Je kunt de app instellen op hetgeen waar je het meest op wilt letten: calorieën, verzadigde vetten, koolhydraten en ga zo verder.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk om mensen gezond(er) te laten eten. En dan vooral op het onderdeel zout, omdat 80% van al het zout dat we binnenkrijgen uit (producten uit) de supermarkt komt. Als je te veel zout binnenkrijgt, heb je kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Tot nu, zo zegt het Voedingscentrum, is 80% van alle producten terug te vinden in de app. Alleen van de Lidl en de Aldi is er nog geen informatie beschikbaar. Ze verwachten dat uiteindelijk alle supermarkten mee zullen doen met de app.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Lees ook: Hoe lekker zout ook is: dit doet het met je (en zo minder je ermee)

Gezonder leven zonder app

Heb je geen zin om een app te installeren maar wil je wél betere keuzes maken? I got you. Er zijn simpele veranderingen die grote invloed op je lichaam hebben:

  • Neem in plaats van cruesli wat havermout. Cruesli is wel vezelrijk, maar ook vol vet en suiker. Havermout bevat niet alleen veel vezels, ook veel voedingsstoffen waardoor je lang vol zit.
  • Probeer eens extra pure chocola of cacao nibs in plaats van melkchocola. Ja, pure chocola kan erg bitter smaken, maar het is echt stukken gezonder dan melkchocola. Je moet het leren eten.
  • Als je volkoren- of speltpasta neemt in plaats van ‘normale’ pasta, kom je al een heel eind. Hetzelfde geldt voor bruin- of meergranenbrood ten opzichte van witbrood. Hier zitten namelijk meer voedingsstoffen in.
  • Chips met een smaakje kun je makkelijk vervangen door naturelchips, omdat hier alleen aardappel, zout en olie in zit. Andere chipssoorten bevatten vaak een waslijst aan toevoegingen. Nóg beter is het om over te stappen naar (ongezoute) nootjes.
  • Vlees voor op je brood, zoals salami, leverworst of ossenworst is vaak verwerkt, en dat betekent veelal dat het niet zo gezond is. Je kunt beter rookvlees nemen, dat is mager.
  • Als je minimaal twee ker per week vlees vervangt door vis, krijg je minder verzadigde vetten en meer omega 3 binnen.
  • Frisdrank is de nummer één boosdoener qua suiker. Ruil het in voor Spa rood en je zult al snel merken dat je geen zin meer hebt in die drankjes vol suiker. En als je dat nog wel hebt, doe dan een klein scheutje limonadesiroop in je Spa rood (of gewoon water).

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met het eten van toegevoegde suikers

Met (veel) kleine stapjes kom je al een heel eind. Het kost niet zoveel moeite en de smaak is veelal hetzelfde. Zo is het verschil tussen volkorenpasta en normale pasta bijna niet te merken, en zul je door wat minder cola te drinken echt niet doodgaan. Met of zonder app, iedereen kan simpel gezonder leven.