Instagram.com/lilmiquela

Dit is Miquela: Instagram-ster, influencer en niet echt – ze is een avatar

Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela, is 19 jaar oud, half Braziliaans en half Spaans en woont in Los Angeles. Ze is model, muzikant en influencer. Misschien wel haar meest kenmerkende eigenschap is alleen compleet iets anders – ze is niet echt. Miquela is een computer-gegenereerde mode-icoon. Ze heeft meer dan 1.1 miljoen volgers op Instagram, draagt Chanel, Supreme, Vetements en praat net als vele influencers over zaken die haar nauw aan het hart staan. Ze werkt samen met modetijdschriften en gaat naar evenementen. Alles dus wat de grote influencers doen, maar dan als iemand die alleen op het scherm van je telefoon bestaat.

Influencers zijn er in alle vormen en maten. Denk aan een kat of een bejaarde vrouw. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken. Maar een digitale persona is toch wel een nieuwe. Het moest ook wel een keer gebeuren, zou je zeggen. Het is dan ook niet alsof het volledig uit de lucht komt vallen. De namen Damon Albarn en Jamie Hewlett zeggen je misschien niet zo veel, maar zij bedachten in 1998 de virtuele band Gorillaz. Gorillaz bestaat uit vier geanimeerde personages die inmiddels verschillende Grammy’s hebben gewonnen. En wat dacht je van de Japanse popster Hatsune Miku? Als een hologram treedt zij op voor uitverkochte zalen.

De link naar de modewereld is ook vrij snel gemaakt. Ook zij zagen toekomst in digitale personages. Zo maakte Marc Jacobs in zijn tijd bij Louis Vuitton verschillende pakken voor de tour van Hatsune Miku. En ook Riccardo Tisci maakte in zijn tijd bij Givenchy een prachtige haute couture jurk voor de Japanse avatar. De mode-industrie was niet bang om nog een stapje verder te nemen. Lightning, een personage uit de videogame Final Fantasy, was in 2016 het model voor de advertenties van Louis Vuitton.

Toch is Lil Miquela net wat anders. Een avatar als muzikant is enkel een virtueel masker voor de echte artiesten. Een personage uit een videogame gebruiken is vooral ‘wat anders dan normaal’ en valt op in de modewereld die er alles aan doet om iets nieuws te brengen. Miquela is gemaakt door het bedrijf Brud. Ondanks dat zij vooral op de achtergrond blijven, vangen ze een hoop geld van verschillende techinvesteerders.

Een virtuele influencer met een heel team erachter komt met een heel andere set vragen.

Maakt het uit dat een influencer virtueel is?

In een interview met Business of Fashion in februari zei Miquela nog:

Ik wil graag beschreven worden als artiest of zanger of iets anders wat duidt op mijn kunnen in plaats van te focussen op de oppervlakkige eigenschappen van wie ik ben.

Zou een virtuele influencer ooit de mensen kunnen vervangen die we al sinds jaar en dag volgen? Het is voor merken en bedrijven natuurlijk een goede manier om te verbinden met hun klanten. Lil Miquela wordt duidelijk al geaccepteerd door de Instagram community met 1.1 miljoen volgers. Het feit dat ze geen echt persoon is houdt niemand tegen. Bovendien zit er nog een groot voordeel aan voor merken: ze is voorspelbaar, ze doet wat je wilt en ze zal niet zo snel kritiek over zich heen krijgen voor iets wat ze zegt of doet. Het is toch wel een eng idee dat een bedrijf of merk volledige controle heeft over de influencer. Misbruik ervan maken is niet zo vergezocht.

Volgens Emilie Tabor, oprichter van Influencer Market Agency (IMA), het grootste influencermarketingbureau van Nederland, maakt het veel uit dat Miquela virtueel is: het is belangrijk dat mensen met een influencer kunnen identificeren:

Op dit moment wordt ongefilterde content juist steeds populairder. Mensen laten zich zien zoals ze echt zijn, dat vinden hun volgers leuk.

Martijn Hogenkamp, creatief directeur van design- en animatiestudio PlusOne, komt wel met een goed punt: ook de ‘gewone’ influencers zijn hartstikke gemaakt. Programma’s als Photoshop zorgen al jaren voor een vertekend beeld op social media: “Ongewenste pukkeltjes en vlekjes kunnen worden weggeshopt, wie zijn dijen of buik te dik vindt, poetst er zo een stukje vanaf.” In het echt is het ook niet veel anders. Botox, fillers, neppe billen. Daarom zou Miquela wel kunnen aanslaan:

Als iets niet de pretentie heeft oprecht te zijn, voel je je als volger minder bedrogen.

Is het niet een beetje onze schuld dat Miquela bestaat?

Ik heb inmiddels veel gelezen over Miquela. Maar één inzicht vond ik erg treffend: is het niet een beetje onze schuld dat iemand als Miquela zo’n ding is? Social media is zo’n essentieel deel geworden van ons leven dat je het niet meer weg kan denken. Bovendien zijn we allemaal geobsedeerd met perfectie. We maken allemaal een digitale versie van onszelf op social media.  We vervagen zelf de lijn tussen wat echt is en wat niet. Zou een virtuele influencer echt verschil maken als we zelf al zijn gevallen voor neppe dingen?

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.