Pexels

Dit artikel is voor iedereen die geen reet van LinkedIn snapt

De 66-jarige Rob Mes was vroeger een ambtenaar. Nu is hij gepensioneerd, woont hij met zijn vrouw op acht hoog in Vlaardingen en krijgt hij per dag ongeveer zo’n 157 connectieverzoeken op LinkedIn. 157 connectieverzoeken voor een gepensioneerde? “Ik heb geen geraniums, dus naar buiten kijken ging het niet worden”, zegt Rob tegen de NRC. Met zijn 22.000 (!) connecties brengt hij daarom elke maand zo’n vijfhonderd werkgevers en werkzoekenden bij elkaar. Wat een baas. Maar door het verhaal van Rob moest ik wel even slikken. Om de zoveel tijd bedenk ik me weer dat ik LinkedIn heb, als het sociale netwerk me een mailtje stuurt. Of ik ‘Bep’, een oud-studiegenoot die ik al drie jaar niet meer heb gesproken, wil feliciteren met haar nieuwe functie. Ik snap best dat het sociale netwerk superhandig is voor je carrière, maar… ik snap ook geen hol van dat hele LinkedIn. Endorsen, wat is dat? En mijn profiel is nog steeds niet voor 100 procent compleet? In dit artikel zoek ik uit hoe jij en ik net zo’n baas als Rob op LinkedIn kunnen worden.

De eerste tip die ik overal tegenkwam, is er eentje die je hopelijk al wist. Toch vermeld ik hem even. Want als je deze fout maakt, schreeuw je eigenlijk dat je niet serieus genomen wilt worden. Wat je ook doet, voeg als profielfoto op LinkedIn geen vakantiefoto van jou in bikini of zwembroek toe. Die goede partyfoto van jou is ook geen goed idee, hoe goed je er ook opstaat. Zorg voor een professioneel uitziende foto. Dat hoeft niet een foto te zijn waar je doodserieus opstaat, wereldwijd reageren recruiters beter op personen die lachen op hun profielfoto. Misschien ook handig om te weten: uit onderzoeken blijkt dat donkere kleding ervoor zorgt dat je er betrouwbaar uitziet. Niet alleen handig voor je profielfoto, maar ook je sollicitatiegesprek! Ook zouden vrouwen met bril en mannen met een baard eerder worden uitgekozen.

Pitch jezelf

Voeg een samenvatting toe aan je profiel en gebruik daarbij zoektermen en key words die met jouw opleiding/werkgebied te maken hebben. Zo verschijn je in de zoekresultaten en word je makkelijker gevonden. Zie de samenvatting als een soort pitch die je over jezelf geeft. Wie ben je, wat zijn je dromen, waarom heb je voor dit werkgebied gekozen. Laat zien waar je goed in bent. Bijvoorbeeld: als dat net als mij schrijven is, zet dan niet een droog stukje tekst waar je opsomt wat je kan neer. Laat zien dat je kunt schrijven. Er zijn ook mensen die kiezen voor een quote of een filmpje, maar LinkedIn raadt minimaal veertig woorden aan. Naast de samenvatting is de headline ook belangrijk. Gebruik functietitels die mensen in jouw vakgebied snappen. Als je werkloos bent, zet je daar de baan die je zoekt neer. Als werkgever vul je dan ‘In between jobs’ in. Focus je op je LinkedIn-account ten slotte niet op je bijbaantjes van back in the day als vakkenvuller, maar omschrijf de projecten die je bij je stage hebt gedaan of zelfs op school (ook ervaring!).

Lees ook: Dit moet je vooral níet op social media plaatsen als je ooit die droombaan wilt scoren

Wat zijn nu die endorsements?

Endorsements zijn eigenlijk een soort mini-aanbevelingen. Je kunt aan jouw profiel een soort van tags (om beter gevonden te worden) hangen, die laten weten wat jouw vaardigheden zijn. Deze skills voer je zelf in met jouw belangrijkste vaardigheid eerst, maar krijgen pas echt waarde als andere mensen op endorse klikken. Dit houdt in dat zij eigenlijk aan anderen willen laten weten dat jij inderdaad over die vaardigheid beschikt en niet loopt te bluffen. Maar ja, endorsements krijg je niet zomaar. Vraag aan de mensen op je werk of stage of ze (aan het einde van je stageperiode) een paar skills voor je willen endorsen. Verder moet je een beetje denken aan het #like4like-systeem: hoe vaker jij bij andere mensen op endorse klikt, hoe groter de kans is dat anderen dat ook bij jou doen.

Lees ook: Zo ontwikkel je skills naast je studie en onderscheid je je van anderen

Connecties maken

Waar het misschien raar is bij Facebook om iemand na één ontmoeting toe te voegen, is dit niet zo bij LinkedIn. Voeg alle mensen met wie je contact hebt op je stage of op je werk toe, maar stuur nooit de standaard uitnodiging mee. Mensen zullen je eerder accepteren als je de uitnodiging personaliseert. Noem bijvoorbeeld nonchalant waar jullie elkaar ontmoet hebben. Hoofdredacteur Agnès merkte op dat ze het fijn vindt als sollicitanten een linkje naar hun LinkedIn meesturen. Dat is eigenlijk een win-win: jij weet dat ze jouw account heeft bekeken en kan haar eventueel gelijk toevoegen aan je netwerk. Ook is het handig om studiegenoten toe te voegen, omdat je nooit weet waar ze in jouw vakgebied gaan eindigen. 😉 Onthoud dat voor veel mensen een aantal van onder de tweehonderd connecties ongeloofwaardig aanvoelt. De meeste mensen hebben zelfs meer dan vijfhonderd connecties op LinkedIn. Maar bij connecties maken blijft het natuurlijk niet, zoek interactie en volg daarnaast bedrijven om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en vacatures. Dankzij updates van jouw connecties en blogs blijf je op de hoogte van vaknieuws.

Oké, nu je een lesje LinkedIn hebt gehad, is het hoog tijd om die droombaan te bemachtigen! Schrijf een killer samenvatting, zorg voor een professionele profielfoto (met donkere kleren), endorse en maak connecties met zoveel mogelijk relevante mensen. Succes!


Dit artikel werd al 76 keer gedeeld.
Uitgelicht