Highsnobiety

De mode draait nu om slechte smaak and I’m loving it

Mode is voor de meesten van ons een soort gids geweest. Modetijdschriften en catwalks vertelden ons wat we wel en niet moesten dragen. Wat je cool maakte en wat niet. Mode draaide om aantrekkelijk eruit zien en je goed voelen bij wie je bent. Maar al deze clichés werken niet meer. ‘Goede’ smaak is niet meer iets wat van bovenaf komt. Nee, dankzij onze digitale wereld heeft smaak een ware transformatie ondergaan. Inmiddels is slechte smaak koning van de mode. En ik vind dat geweldig!

We zijn vol gas gegaan op slechte smaak. Buitensporig extravagant, over the top, opzettelijk esthetisch kwetsend. Alles wat van oudsher als unfashionable werd gezien, is ineens fair game. Het regelboek is het raam uitgevlogen en daar maken we volledig gebruik van. Minimalistische Scandinavische basics zijn vervangen door ouderwetse sportlabels als FILA en Kappa, slanke sneakers zijn vervangen door tanks voor schoenen als de Balenciaga Triple-S en Ozweego’s, en een op maat gemaakt pak is vervangen door dad jeans en een tracksuit. Iets wat voorheen gezien werd als slechte smaak, is tegenwoordig extra in.

We hebben inmiddels dan ook alles wel gezien. Gigantische logo’s op je schoenen zoals de Gucci Rhytons, vlammenshirts en als hoogtepunt die gigantische Balenciaga Crocs. Lelijker kun je het niet bedenken. Het zorgde voor memes, nieuwsartikelen, woede onder consumenten en hilariteit voor de exorbitante prijs. Natuurlijk waren de Crocs binnen no time uitverkocht. Een meme van een kledingstuk was nog nooit zo goed getimed.

Een bericht gedeeld door Crocs Shoes (@crocs) op

Want het is niet alleen ‘high fashion’ dat zo ver mogelijk gaat. Want zoals altijd, vind het ook de weg naar mainstream mode. Tenslotte kopiëren fast fashion merken als H&M en Zara enkel wat ze zien bij de grote namen. Fanny packs zijn hartstikke normaal en de snelle planga is nu al de zomertrend van 2018 (ook al zagen we ze vorig jaar al bij verschillende fashion weeks (we lopen sowieso wat achter hier). Maar de slechte smaak trend komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het is niet dat een aantal ontwerpers dacht dat het wel een leuk idee zou zijn om rare dingen te maken en we ze nu spontaan allemaal dragen.

Het begin van slechte smaak

Veel modeschrijvers zien het enkel als een revival van de 90’s en de 00’s. Het is waar dat mode circuleert: wat ooit lelijk was is weer mooi en omgekeerd. De 90’s en de 00’s waren wellicht de lelijkste tijdperken op het gebied van mode. Of je moet natuurlijk Von Dutch-petten en gigantische shirts aantrekkelijk vinden. Een andere reden waarom smaak zo op z’n kop staat, is doordat ontwerpers als Demna Gvasalia (Balenciaga, Vetements), Alessandro Michele (Gucci), Raf Simons (Raf Simons, Calvin Klein) en nog vele anderen weten dat lelijke en extravagante kleding zorgen voor headlines en dus hype. Je moet een manier vinden om opvallend te zijn in de huidige modewereld, en dat gaat je heus niet lukken met een wit tennisschoentje en een shirtje waar niks op staat.

Je kunt het aanpakken als Rick Owens en letterlijk mannelijke modellen met hun blote yoghurtpistool over de catwalk laten lopen in AW15, je kunt ook als Vetements DHL (als in het postbedrijf) shirts maken of communistische logo’s over je shit gooien zoals Gosha Rubchinskiy. De slechte smaak die we zien in de modewereld is natuurlijk geen ‘echte’ slechte smaak: het is slechts een imitatie. Het heeft z’n eigen soort regels. Het is namelijk niet makkelijk om er slecht uit te zien op een goede manier. Je moet precies weten wat je doet om de regels aan je laars te kunnen lappen.

[WDYWT] Dressing like my Uncle from r/streetwear

Lelijk vs. slechte smaak

Er zit wel een verschil tussen ‘lelijke’ kleding en slechte smaak. Iets lelijk vinden is een esthetische mening, slechte smaak wordt gevormd door een samenleving en de ongeschreven regels. Persoonlijk zie ik veel overeenkomsten tussen de memecultuur van millennials en generatie Z en het huidige modebeeld. Door de digitalisering hebben we de mogelijkheid om alles te bekritiseren en zelf te bepalen wat cool is en wat niet. Niet langer luisteren we enkel naar de modebladen. We kunnen echt losgaan. Gooi daar memecultuur bovenop en het is niet moeilijk om te zien waar slechte smaak vandaan komt. Het is een soort ironisch kleden. Waar sommige mensen een hekel hebben aan deze ironie – de reden dat ze into mode zijn gegaan is er beter uit zien – is deze moderoute iets anders dat eigenlijk veel leuker is: het gaat weer om de lol. Jezelf niet zo serieus nemen.

Dat is ook echt de reden waarom ik deze mode-evolutie zo leuk vindt. We nemen het allemaal niet zo serieus meer. In een wereld waarin veel gebeurtenissen vreemd en haast surrealistisch aanvoelen, moet dat ook niet. Je ‘slecht’ kleden laat zien dat je om iets saais geeft als er goed uitzien, dat je meedoet met de grap die onze wereld tegenwoordig is. Slechte smaak is enkel jezelf te serieus nemen.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.