Waarom je met een HIIT-training sneller vet verbrandt

Goed nieuws: urenlange cardiosessies zijn verleden tijd! Heb jij al eens een HIIT-training gedaan? Ze zijn razend populair! Je bespaart er namelijk niet alleen ontzettend veel tijd mee, maar verhoogt ook nog eens je vetverbranding. Dubbel zo snel vet verbranding dus! Hoe kan dat?

HIIT-trainingen

HIIT-trainingen zijn korte explosieve trainingen waarmee je in korte tijd sneller vet verbrandt dan met langdurige cardiosessies. In plaats van een uur joggen op de loopband, wissel je dat joggen af met zo hard rennen als je kunt. Dat hoef je dan maar maximaal 15 minuten vol te houden en je hebt méér resultaat geboekt dan met dat uur joggen!

Je wisselt tijdens een HIIT-training dus cardio met een laag inspanningsniveau af met cardio op je maximale inspanningsniveau. Dat kun je op vrijwel elke sport toepassen: rennen, fietsen, roeien, traplopen en ga zo maar door. Of op oefeningen: 20 seconden burpees, 10 seconden opdrukken, 20 seconden mountain climbers, 10 seconden plank vasthouden. Killing!

K.O.

Toch zijn dat populaire lessen bij ons in de sportschool. Waarom? Omdat ze achteraf zo verdomd lekker voelen én omdat ze meer effect hebben! HIIT-trainingen zijn nou typisch van die trainingen waarbij ik vooraf denk “Waar begin ik aan?”, waarbij ik tijdens de training het gevoel heb wel tien keer dood te gaan en waarbij ik achteraf denk “Wanneer mag ik weer?!”. Gruwelijk lekker voelt het om gewoon helemaal K.O. te zijn na een kwartiertje trainen. Het zweet druipend van je voorhoofd en je benen zo moe dat je niet weet hoe je bij de douche moet komen. Dan weet je tenminste dat je écht iets gedaan hebt!

Naverbranding

Het leukste is misschien nog wel dat je juist ná de training veel vet verbrandt. Wanneer je dus gewoon weer lekker met je niet-zo-luie reet op de bank zit. Uit onderzoek blijkt dat HIIT een zeer effectieve training is om de conditie van je hart en longen te verbeteren, om je metabolisme aan te wakkeren en om vetverbranding en gewichtsverlies te optimaliseren. Meer resultaat in minder tijd dus, want die effecten bereik je alleen als je écht tot het gaatje gaat en dat houd je geen uur vol 😉

Let wel op: apparaten die het aantal verbrande calorieën aangeven werken dus niet voor HIIT-training. De meeste verbranding vindt plaats ná je training, tot zelfs 24 uur. Slapend slank worden kan dus wel!

Zo doe je aan HIIT

Natuurlijk kun je meedoen aan een HIIT-training in de sportschool, maar je kunt ook prima zelf thuis of buiten aan de slag gaan. Zelf vind ik HIIT-trainingen vooral ideaal als ik druk ben. Ik vind urenlang hardlopen nou eenmaal lekker, maar als ik echt geen tijd heb ga ik net zo lief voor 20 minuten de deur uit en geef dan echt vol gas!

Het maakt niet uit welke oefening je doet, zolang je maar kunt afwisselen tussen lage en hoge intensiteit. Als ik ga hardlopen, wissel ik bijvoorbeeld 20 seconden sprinten af met 1 minuut rustig joggen. Tijdens het sprinten ga ik dan ook echt zo snel als ik kan! Die minuut joggen heb ik vervolgens heel hard nodig om weer op adem te komen. Dit kun je met elke sport of oefeningen doen. Er staan genoeg filmpjes op YouTube die je kunt volgen en er is zelfs een hele handige 7 minute workout-app met allerlei HIIT-sessies voor thuis: in slechts 7 minuten!

Drie tot vier keer per week, zo’n 5 tot 15 minuten per dag. Dat is te doen, toch?

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.