Unsplash

Voorkom die winterdip dankzij vitamine D

Vitamines.. Het is soms lastig om er genoeg van binnen te krijgen. Om maar te zwijgen over de verschillende soorten die je moet binnen krijgen om enigszins gezond te zijn. Het zijn er tenslotte zoveel, dat je vaak niet weet wat je uit welk soort voedsel haalt. En of je überhaupt wel de juiste dingen eet om een beetje gezond door het leven te gaan. Maar wist je dat je vitamine D niet alleen uit voedsel haalt, maar dat je lichaam dit aanmaakt dankzij de zon? En als je hier niet genoeg van binnenkrijgt, wat best een grote kans is in de wintermaanden, kun je je best rot voelen.

Vitamine D zorgt niet alleen voor sterke botten en tanden, maar bevordert de opname van mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Als je hier genoeg van binnenkrijgt, zorgt dat er ook voor dat jij minder snel verkouden en grieperig wordt. Wellicht dat dit ook de reden is dat je in de winter sneller ziek wordt.

Vitamine D tekort

Iemand met een vitamine D tekort, zal dus minder sterke botten hebben. En op latere leeftijd kan er zelfs botontkalking ontstaan. De dagen in de winter zijn nu eenmaal een stuk donkerder dan in de zomer. Dat is dan ook een van de redenen waarom veel mensen een winterdip krijgen. De vitamine D in het lichaam is op, en het gevolg kan zijn dat je sombere gevoelens kunt krijgen.

Lees ook: Hoe komt het dat het weer zo’n grote invloed op ons heeft?

Deze vitaminesoort wordt dus onder andere dankzij de zon in de huid aangemaakt, maar hoe doe je dit als er geen zon is? Daar zijn handige oplossingen voor.

Aanvullen die handel

Gelukkig hoeft je lichaam niet helemaal vitamine D-loos door het leven te gaan. Er zijn verschillende manieren om dit gewoon aan te vullen. Het Voedingscentrum zegt dat wanneer je genoeg van de Schijf van Vijf eet, je ook je vitamine D-tekort hiermee aanvult. Dat blijkt niet helemaal zo te zijn, volgens Saskia Geurts, directeur van Natuur- en Gezondheidsproducten Nederland. Zij zegt dat je daarvoor wel heel veel boterhammen met margarine en vette vis moet eten.

Er wordt aanbevolen om elke dag een kwartiertje in de zon te zitten tussen 11.00 en 15.00 uur. Helaas heeft dat in de winter dus niet zoveel invloed, omdat de zonnestralen dan gewoon een stuk minder productief zijn. Heb je last van een winterdip, ben je grieperig of verkouden en denk je dat die vitamientjes even flink aangevuld moeten worden? Een paar dingen die je kunt doen:

  • Neem supplementen
    De makkelijkste manier om je vitamine D-tekort aan te vullen, is toch wel door supplementen te slikken. Deze kun je in vrijwel elke drogisterij krijgen.
  • Haal het uit voeding
    Zoals gezegd kun je de vitamines dus ook uit voeding halen. Eet hiervoor zalm, forel, makreel, ei en zuivelproducten.
  • Lichttherapie
    Je kunt ook gebruik maken van een speciale lamp waardoor je lichaam vitamine D aanmaakt. Check voordat je zo’n lamp aanschaft wel of deze ook daadwerkelijk helpt bij het aanmaken van vitamine D. Veel lampen die een winterdip tegengaan, doen dit namelijk niet.
  • Ga naar de zon
    Tot slot als tip: boek een weekendje (of weekje) naar de zon. Wedden dat je je hierna een stuk beter voelt en dat je vitamine D-level weer helemaal opgekrikt zal zijn? 😉
Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.