Pexels

Stappen in je 20’s: zo maak je de day after dragelijker

Je zou denken dat ik nog best het een en ander aankan. Maar als het neerkomt op uitgaan en veel drinken, heeft alles en iedereen me in de steek gelaten. ‘Vroeger’ haalde ik mijn tentamens nog wanneer ik zaterdagnacht om 05.00 in mijn bed lag en enkel op zondag ging leren, nu moet ik op donderdag nog stééds bijkomen. Zoals mijn vriendinnen de dag nadat we de donkere uurtjes hebben doorgehaald met Boten, Kingzen, Fuck the Dealer en 30 seconds zeggen:

Ik ben ook geen achttien meer.

Lees ook: Met een kater naar het museum gaan is misschien wel het beste wat je kunt doen op een brakke zondag

Foto: Rosan de VosFoto: Rosan de Vos

Inderdaad, we worden oud en kunnen het allemaal niet meer aan

Toegeven is lastig. Wanneer de wijnfles eenmaal geopend is en je in de kroeg bent gearriveerd, wordt het alleen maar lastiger om je bed te betreden. Je nam jezelf nog voor om ‘op tijd naar huis te gaan, rond een uurtje of 01.00’, maar om 04.00 uur betrap je jezelf erop dat je ‘nog best één shotje/biertje/wijntje’ kunt nemen. Op dit punt lijkt namelijk alles een goed idee. Wetende dat ik ‘sowieso nog twee uur kan slapen’ is op dat moment trouwens ook een godsgeschenk. Heel bizar. En the day-after denken we dan altijd weer hetzelfde:

Volgende keer ga ik écht op tijd naar huis.

Lees ook: Wat is FOMO precies, en wat doe je ertegen?

Foto: Dave Lastovskiy/UnsplashFoto: Dave Lastovskiy/Unsplash

Toch blijf ik elke keer maar weer aan dat wijnglas nippen

De gevaarlijkste avonden zijn de avonden wanneer ik de volgende dag vroeg mijn nest uit moet. Als ik iets moet, wil ik het niet doen. Want zeg nou zelf: je hebt toch liever een leuke avond dan een leuke werkdag, right? Je moet immers wel puberaal denken wil je puberaal drinken. Dit resulteert wel in een kutweek, met zeven dagen lang wallen die tot net onder mijn knieën hangen.

Hoe maken we dit allemaal dragelijker?

Omdat dit natuurlijk serious business is, we het liefst tot het gaatje gaan én een leuke day-after hebben, sprak ik mede-studenten aan voor de allerbeste katertips – gebaseerd op ervaringen. De acht meest logische tips schreef ik op. Gezien ik natuurlijk ook maar een onwetende student ben, hoop ik dat jij jouw tips óók wil delen.

  1. Drie big macs eten vóór en na het drinken (lees: gewoon je buik goed vullen dus)
  2. Tussen het drinken door af en toe een (groot) glas water nemen
  3. Drink slechts één soort alcohol
  4. Rook niet tijdens het drinken
  5. Goed slapen na het drinken
  6. Braken na het drinken (super ranzig, maar tja…)
  7. Na het stappen asperges eten gezien dit je lichaam ontgift (nooit eerder van gehoord maar klinkt logisch)
  8. Flink wat aspirines nemen op the day after

Welke werkt volgens jou het allerbest?

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.

Dit artikel werd al 28 keer gedeeld.