Foto: Unsplash

Met deze tips versla jij snel je verkoudheid

De herfst is nog maar nét begonnen maar nu al ben je non-stop aan het niezen en snotteren. Je hoofd gloeit, je ogen tranen en je hebt nergens zin in. Alleen in onder een dikke deken liggen en heel lang doen over een kop soep. Hoera, je hebt een dikke verkoudheid te pakken. Voor het geval je dat helemaal niet lekker uit komt: met deze tips versla je ‘m supersnel.

Eerst even dit: hoe komt het eigenlijk dat iedereen plotseling tegelijkertijd verkouden lijkt te worden zodra de zomer definitief tot zijn einde komt? Dat zocht ik even voor je uit. Het blijkt te maken te hebben met twee dingen: het veranderende weer en het rhinovirus – de veroorzaker van jouw verkoudheid. En de combi van die twee is not done. Waarom? Zodra dat verkoudheidsvirus binnendringt doen jouw epitheelcellen er alles aan om te voorkomen dat je ook echt ziek wordt. Maar als het buiten plotseling kouder wordt zijn die cellen in de war. Ze werken dan minder goed. Het virus pakt zijn kans en sneakt dan naar binnen.

Door naar de tips. Want jij – een zielig en snotterend hoopje mens – wil op dit moment maar één ding: zo snel mogelijk weer van die verkoudheid af komen. Hoe doe je dat?

Drink lekker veel 

Genoeg drinken (en misschien nog wat meer dan je normaal doet) is superbelangrijk als je verkouden bent. Je spoelt daarmee alle afvalstoffen je lichaam uit. Do: gemberthee – gember werkt ontstekingsremmend. Helemaal wetenschappelijk onderbouwd is het niet, maar dat schijnt ook het geval te zijn met kippensoep. Koffie, chocolademelk en alcohol laat je liever even staan: deze drankjes onttrekken juist vocht uit je lichaam.

Zorg voor frisse lucht 

Als ik flink verkouden ben heb ik meestal de neiging om te verdrinken in zelfmedelijden. Om me onder overdreven veel dekentjes te nestelen en daar dan de hele dag niet meer onderuit te komen. De gordijnen dicht te laten. Niet te douchen en in mijn slobbertrui te blijven hangen. En terwijl ik dat doe verandert mijn kamer langzaam in een steeds muffere omgeving zonder verse zuurstof, waarin bovendien alle bacteriën die ik uithoest- en snotter in de lucht blijven hangen. Als ik ooit beter wil worden is het veel beter om die gordijnen gewoon open te trekken en het raam op een kier te zetten, zodat alle bacteriën die me ziek maken gelijk weer kunnen ontsnappen naar buiten. Oh ja: de verwarming de hele dag laten loeien is ook niet per se bevorderlijk. Warme droge lucht van een verwarmingssysteem droogt de slijmvliezen sneller uit. Rook van sigaretten irriteert de slijmvliezen en vertraagt daardoor het herstel. De rook prikkelt je luchtwegen en zorgt ervoor dat de symptomen van een verkoudheid verergeren.  

Sla het sporten over

Het zou niet eens in me opkomen om te gaan sporten als ik met een gloeiend voorhoofd in bed lig, maar ik ken genoeg gevallen die niets liever doen dan hun koorts ‘eruit zweten’ in de sportschool. Over sporten met koorts óf sporten als je koorts pas net over is: doe dat liever niet. Wist je dat het zelfs gevaarlijk kan zijn? Het virus dat je hebt kan dan op nog meer plekken in je lichaam terecht komen. Ook nog even over sporten met een hoofdpijn, keelpijn en liters snot in je neus: da’s niet gevaarlijk, maar als je logisch nadenkt weet je dat het ook niet per se goed is. Je lichaam probeert beter te worden en heeft daar zo veel mogelijk energie voor nodig. Daar blijft een stuk minder van over als jij fanatiek op de loopband gaat rennen.

Vitamineboost? 

Het is een fabeltje dat een flink portie vitamine C (dat zit in bijvoorbeeld in sinaasappels, kiwi’s en boerenkool) of een handvol vitaminepillen helpt als je verkouden bent. Onderzoekers hebben dat  nauwkeurig getest en zagen dat een verkoudheid er niet minder van wordt, en ook niet sneller voorbij is. Sinaasappels eten en fruitsapjes achterover slaan mag dus best, maar is geen absolute must.

Snuiten of snotteren?

Het klinkt misschien een beetje vies, maar je neus ophalen is een betere optie dan ‘m vaak snuiten. Dat zit zo: als je je neus te hard snuit (en da’s meestal wat je automatisch al doet) zorg je voor extra druk op je neus, en daarmee vergroot je de kans dat je het snot in bijvoorbeeld je bijholtes perst. Als dat gebeurt kun je zomaar een bijholteontsteking te pakken hebben. Liever ophalen, dus. Of zacht proberen te snuiten!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.