Met deze 6 tips behoor jij voortaan niet meer tot de slechte slapers

Ik ben al mijn hele leven een enorm slechte slaper. Ik word ’s nachts wakker, kom niet in slaap of ben heel vroeg wakker. Heb jij hier ook last van? Geen zorgen, want heel veel mensen kunnen jou de hand schudden.

Bijna de helft van de volwassenen lijdt aan slapeloosheid, blijkt uit onderzoek van The National Center for Sleep Disorders Research at the National Institutes of Health. Inclusief ik. Er zijn genoeg verklaringen voor, maar na veel research ben ik ook een aantal oplossingen tegen gekomen. Heel fijn. Ik kon namelijk wel wat tips gebruiken. En als dit herkenbaar klinkt, dan jij vast ook!

1. Onregelmatig slaappatroon
Elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan en op dezelfde tijd weer wakker worden is één van de meest belangrijke dingen die je moet doen voor een vast slaappatroon. Als je de ene dag om 2 uur ’s nachts naar bed gaat en de andere dag om 11 uur, dan is je patroon al snel verknald. Advies: elke dag om 10 uur naar bed, dan pak je de meest effectieve slaap. En geen dutjes ’s middags. Als je toch heel moe bent, ga dan maximaal een halfuurtje liggen (zo rond 2/3 uur ’s middags). Doe bijvoorbeeld een powernap van maximaal twintig minuutjes, dit schijnt het meest effectief te zijn.

2. Je kamer is niet donker genoeg
Maak je kamer zo donker mogelijk. Elke straal licht kan je rust al verstoren, of het nou je smartphone, tv of computer is of een lantaarnpaal op straat. Dus investeer in goede verduisterende schermen of gordijnen. Zet je telefoon op vliegtuigmodus als je gaat slapen. Als je mobiel dan naast je bed ligt als je gaat slapen, word je niet wakker van berichtjes of belletjes. Als je dit niet wil, leg hem dan op zijn kop. Of op een plank of kastje boven je bed zodat je het licht niet kan zien.

3. Je drinkt te veel cafeïne aan het einde van de dag
’s Ochtends hebben we allemaal onze dosis cafeïne nodig, maar pas hier mee op. Verminder je gebruik ’s ochtends en probeer door de dag heen verder geen koffie, frisdrank of thee (behalve kamillethee dan) te drinken. Het beste is om na twee uur geen cafeïne of suikers meer te drinken.

4. Je bent afgeleid door elektronica in je kamer
Je mobiel is je grootste slaapweerhouder. Altijd even de nieuwtjes checken, een laatste appje versturen, nog even dit of dat liken… Dat bevordert je nachtrust niet. Dus verban mobiel, tv en laptop uit de slaapkamer. Wedden dat jij een stuk beter slaapt? Ben je nou toch iets te veel fan van je telefoon ’s avonds? Zet hem dan in ieder geval op nachtmodus. De blauwe lichten gaan dan uit het beeld, wat bevorderlijk is voor je nachtrust.

5. Je hebt teveel stress
Dit is één van de meest voorkomende oorzaken van een slechte nachtrust. Zodra je in bed ligt, maalt er van alles en nog wat door je hoofd. Heb je hier last van? Ga dan voor het slapen gaan even mediteren of een rondje hardlopen. Empty your head, dan slaap je stukken beter. Een app die ik zelf vaak gebruik is ‘Headspace’, staat tien minuutjes aan en mijn ogen vallen vanzelf dicht. Sweet dreams!

6. Je kijkt teveel op je klok
Teveel op je wekker of horloge kijken, oftewel ‘clock watching’. Zodra je ’s nachts wakker wordt en je kijkt op je telefoon hoe laat het is, ga je direct uitrekenen hoeveel slaap je nog hebt (of hoe lang of hoe kort je nog maar ligt te slapen). Dat maakt onrustig. Draai ’s nachts je klok om, leg je telefoon ver buiten je bed en vergeet de tijd.

Ik hoop dat deze tips je een stuk helpen, mij hebben ze in ieder geval wel geholpen. Wat zijn jouw tips om beter in slaap te kunnen komen? Ik ben benieuwd!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.