Unsplash

7 tips: van huilend op je baan, naar juichend opstaan

Ben je helemaal klaar met je werk? Is ’s ochtends uit bed komen iedere keer weer een struggle? Je bent niet de enige. Uit een recente Amerikaanse enquête blijkt dat minder dan 30% van millennials zich betrokken voelt bij zijn of haar werk, en 16% zelfs aangeeft zich actief onverschillig te voelen. Soms ben je echt toe aan een andere baan, maar veelal is het een attitude probleem. Je meer tevreden voelen over je werk begint vaak bij jezelf. Maar waar begin je? Hierbij 7 manieren om wat meer positiviteit te voelen en uit te stralen op je werk.

Lees ook: Klaar met de hoge werkdruk? Zo zeg je nee tegen je baas

1: Zorg zelf voor verandering in plaats van te klagen

Even klagen en al die negatieve gebeurtenissen en gevoelens laten luchten kan ontzettend therapeutisch voelen. Je denkt het misschien even van je af te zeiken, maar vaak kom je in een negatieve spiraal terecht. Je focust je namelijk alleen nog maar op de negatieve dingen. Uit onderzoek van Michigan State University kan negativiteit op het werk leiden tot minder productiviteit en meer mentale vermoeidheid. Het begint met deze negatieve gedachtes te erkennen.

Wanneer er weer eens iets in je hoofd opkomt waarover je wilt klagen, begin dan een discussie met jezelf. Welk dialoog met anderen en jezelf zorgt voor de meeste positiviteit? Krijg je op je kop omdat je werk misschien niet zo goed was als je dacht? In plaats van te focussen op de kritiek, bedenk hoe je jezelf kunt verbeteren de komende tijd. Niet blij met je drukke schema? Kijk of je iets kunt veranderen om productiever te zijn, of praat met je baas over je werkdruk.

2. Schrijf elke dag drie dingen op die positief waren, mediteer of sport

Een positieve gewoonte aannemen ‘traint’ je brein om je positiever te voelen. Schrijf bijvoorbeeld elke dag als je thuis komt drie goede dingen op, die op je werk gebeurd zijn. Een onderzoek gepubliceerd in Academy of Management Journal leert ons dat dit al genoeg is om een positievere blik op je werk te krijgen en ook nog eens goed is tegen stress. Win-win situatie dus!

Of mediteer elke dag twee minuten, het helpt. Ook tien minuutjes sporten of wandelen helpt. Stuur iemand een positief berichtje of schrijf voor jezelf de meest betekenisvolle gebeurtenis uit de afgelopen 24 uur op. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Lees ook: Waarom je nu zou moeten beginnen met het bijhouden van een dagboek

3. Pas je verwachtingen aan

Iedereen verwacht dingen van zijn of haar werk. Maar een baan die aan al je verwachtingen voldoet is wel heel zeldzaam. Als het echt totaal niet is wat je verwacht had, moet je misschien eens denken naar een carrière switch. Maar als je werk je teleurstelt omdat je dacht dat dit je levenswerk werd, is het tijd om je onrealistische verwachtingen iets naar beneden af te stellen. Wanneer je je verwachtingen haalt, leidt dat tot meer tevredenheid (logisch). Zoek dus vooral naar manieren waarop je werk wel aan je verwachtingen heeft voldaan, zegt Journal of Business. Focus op de positieve dingen, niet de negatieve.

Het zou ook goed kunnen dat je verwachtte bijvoorbeeld meteen geweldig te zijn in je werk. Dat je te hoge verwachtingen hebt van jezelf in je werk. Ook hierbij helpt het om niet zo hard te zijn tegen jezelf. De brug tussen verwachtingen en realiteit is te overbruggen en maakt je alleen maar gelukkiger op je werk.

4. Help een ander

Uit een onderzoek van Shawn Achor voor Harvard Business Review blijkt dat anderen helpen een enorm goed effect heeft op je eigen positiviteit. Mensen die bijvoorbeeld anderen helpen met een klus, hun collega’s uitnodigen voor lunch of bedrijfsuitjes organiseren waren maar liefst tien keer zo betrokken bij hun werk dan mensen die alleen bezig zijn met zichzelf. Oh, en ze hebben 40% meer kans op een promotie. Ook geen slecht nieuws natuurlijk.

Lees ook: Het inkomen van werkende 20’ers is gedaald: zo check je of jij genoeg verdient

Shawn werkt met Ochsner Health System, een grote zorgverlener, en daar volgen ze het ’10/5′-principe. Wanneer werknemers op drie meter van een andere persoon in het ziekenhuis zijn, moeten ze oogcontact maken en glimlachen. Op 1,5 meter moeten ze hallo zeggen. Zoiets kleins had al flink effect: een toename in unieke patiëntbezoeken, 5% toename in de waarschijnlijkheid dat patiënten het ziekenhuis aanraden en een veel hogere tevredenheidsscore onder patiënten. Het is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je klanten om vriendelijker, positiever en niet alleen bezig met je werk te zijn.

5. Kijk anders naar stress

Stress is een van de grootste factoren op het gebied van tevredenheid op werk. In de ogen van velen is stress alleen maar slecht, maar het heeft ook een functie: het laat je groeien. Wie groeit er op vakantie? Niemand. Het blijkt uit onderzoek dat je visie op stress kan veranderen wat het met je doet. Mensen die stress zien als een verbetering voor je werk, zagen hun productiviteit omhoog gaan alsmede hun tevredenheid op werk.

Stress hoort nou eenmaal bij de werkende wereld. Dus de volgende keer als het even teveel wordt, doe het volgende. Maak een lijst van alle dingen die je moet doen, en plaats ze in twee groepen: een groep die je wel kunt controleren (je project, je mailbox, je agenda) en eentje waarvan je dat niet kunt (je baas, de klanten). Kies een van de groep waarvan je ze wel kunt controleren en bedenk een kleine maar concrete stap om de stress te verminderen. Zo ga je weer terug in die positieve en hardwerkende mindset.

Lees ook: 10 manieren om je direct minder gestresst te voelen

6. Zoek mantra’s en teksten die je motiveren

Er wordt steeds meer bekend over je brein en over neurale plasticiteit. Het lijkt erop te wijzen dat je brein verandert, en dat je daar controle op kunt uitoefenen. Je kunt je brein echt trainen. Maar dat kan alleen door aanhoudende training en herhaling van nieuwe ideeën. Daarom werkt het goed om actief positieve gedachtes te oefenen door middel van mantra’s en motiverende teksten. Oefen ze onderweg naar werk of plak een Post-It naast je computer.

7. Fake it ‘til you make it

Het lijkt heel kneuzig, maar als niks lijkt te werken, fake het dan gewoon. Veel van hoe we over onszelf voelen, komt door de perceptie die anderen van ons hebben. Kom je positief, kalm en zelfverzekerd over, dan vinden anderen dit ook van jou. Ze behandelen je positiever. En dit kan veel invloed hebben in de manier waarop je je voelt. Misschien krijg je nog wel een promotie omdat je baas ziet hoe goed jij bent en dan voel je je al helemaal meer tevreden over je werk.