Flickr/thekrisharris

7 documentaires die je inspireren jezelf en/of de wereld te verbeteren

Netflix & chill: het is inmiddels een uitspraak die we allemaal wel kennen. Series en films zijn ideaal voor een date, regenachtige dag of als afleiding tijdens tentamenperiodes/werkdeadlines/het leven. Toch voel ik me persoonlijk niet altijd even zelfvoldaan als ik de hele dag Orange Is The New Black heb gekeken. Mocht je nou graag intellectueel verantwoord bezig willen zijn, zet dan eens een documentaire aan! Vaak bevatten documentaires inspirerende lessen waar je wat van kunt leren. Zo zijn al die uren achter je beeldscherm ook nog van toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van je hersenen (hoef je je niet zo schuldig te voelen).

Ik deel graag de meest inspirerende documentaires met je. Waarom nou juist specifiek deze? In mijn ogen hebben ze de benodigdheden die documentaires appetijtelijk maken: persoonlijke verhalen die je geïnspireerd achter laten om de wereld te verbeteren. De meeste van deze documentaires vind je op Netflix (of YouTube).

1. Cowspiracy

Cowspiracy toont de grootste oorzaak voor milieuvervuiling: de veeteelt. Het eten van dierlijke producten zorgt ervoor dat de regenwouden worden gekapt, het water opraakt en de ozonlaag wordt gemolesteerd. Als we op deze manier doorgaan met consumeren en eten, is er over een aantal jaren helemaal geen wereld meer. De boodschap: stop met het eten van dieren. De documentairemaker brengt dit probleem aan het licht en laat zien dat milieuorganisaties in Amerika er zelfs voor weg duiken. Pas na een hele tijd had ik door waar de term cowspiracy vandaan kwam – een samenvoeging van het woord cow (duh, koe) en conspiracy (samenzwering).

Lees ook: ‘Ik houd van vlees en toch ben ik voor een vleesvrije week

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik na het kijken van deze docu vrij geschokt was. Ik kijk nu heel anders naar de voedselindustrie en ben me meer in het onderwerp gaan verdiepen – ik eet sindsdien vrijwel geen vis en vlees meer. Laten we zeggen dat Cowspiracy een echte eye-opener is. Je bent gewaarschuwd :-).

Steekwoorden: milieu, eye-opener, voedsel, jawdropping

2. How to change the world

Greenpeace – die naam kennen we vast allemaal. In How to change the world maken we kennis met de oprichters van Greenpeace en kunnen we zien hoe een diepgewortelde frustratie het begin is van een wereldwijde beweging. We leren de missie en motivatie van Greenpeace kennen en het persoonlijke verhaal erachter.

Het is interessant om te zien hoe een klein groepje mensen zich kan inzetten voor het welzijn van de dieren + wereld en daarmee andere mensen ook aanzet tot actie. Ik was verbaasd over de zaken die daarbij aan het licht komen: verlangen naar macht, corruptie, stress en vriendjespolitiek. Super interessant en mooie beelden uit het peace-love-hippie-tijdperk!

Steekwoorden: goed doel, ondernemen, milieu, netflix & CHILL

3. Life in a day

Aaahhh.. Life in a day. Deze documentaire is er een in het kader van ‘hartverwarmend’. Deze historische film laat toekomstige generaties zien hoe het was om te leven op 24 juli 2010. De documentairemaker koos een willekeurige datum waarop mensen over de hele wereld hun dag filmden.

Life in a day toont een glimp in zoveel mensenlevens, waardoor je onbewust een inkijk krijgt in verschillende culturen en gebruiken.

Steekwoorden: cultuur, liefde, familie, het levûhn

4. Life is but a dream

Life is but a dream laat het turbulente leven van Beyoncé in een notendop zien. We maken kennis met haar verhaal: haar dromen, haar zienswijze, haar angsten, haar jeugd en haar persoonlijkheid. Ze laat eigenlijk zien waarom ze überhaupt deze kant op is gegaan met haar leven.

Ik vond het heel mooi om te zien wat zo’n ‘beroemd’ leven eigenlijk voor invloed heeft op een mens. Ook krijg je een goed inzicht in hoe het er aan toe gaat in de muziekbusiness. Doordat Beyoncé zo’n publiek persoon is, lijkt het vrijwel alsof ze een living machine/superwoman is die het onmogelijke voor elkaar krijgt. Ze blijkt ook maar gewoon een mens, net als ieder ander.

Steekwoorden: ondernemen, girlboss, onafhankelijkheid

5. Living on one dollar

Living on one dollar is een geniaal initiatief van twee vrienden die net klaar zijn met school in Amerika. Ze horen van alles over armoede, maar hebben het nooit in de praktijk meegemaakt. Die uitdaging gaan ze aan. Ze leven twee maanden lang van $1 per dag in Guatemala (jep, vandaar de titel). Daar krijgen ze te maken met armoede, honger, ziekte en andere narigheden. Maar ze laten ook het leven zien van de mensen die daar wonen: de gemeenschapszin, de liefde, het harde werken en de dromen van de mensen.

Grote kans dat je diep respect krijgt voor mensen die daadwerkelijk zo leven. De documentaire toont bijzonder goed dat er heel veel armoede is op deze wereld en dat daar ook daadwerkelijk wat aan te doen is.

Steekwoorden: cultuur, vriendschap, avontuur, armoede

6. Amy

Amy maakt indruk: met haar stem, haar persoonlijkheid, haar intense liefde voor muziek en het pure mens dat ze onder alle media-aandacht was. De documentaire toont de opkomst en neergang van de wereldberoemde zangeres. Je leert Amy Winehouse op een hele andere manier kennen. Een grote plus: de docu bevat bizar mooie muziek.

Steekwoorden: eigenwijs, keerzijde van beroemdheid, verslaving, kippenvelmuziek

7. Typhoon, Blues & Blessings

Wederom een muzikale documentaire, met Glenn de Randamie – ook wel bekend als de zanger van Typhoon. Een van de beste vrienden van Glenn heeft hem vijf jaar lang gevolgd met een camera, ook toen ze huisgenoten waren. We zien de geboorte van het album Lobi da Basi, de persoonlijke groei van Typhoon, de drukte die komt met bekendheid, de struggles. Maar ook de liefde voor een avontuurlijk leven en creativiteit.

Glenn is aan het begin van de reis erg zoekende en jaagt met een ontembaar enthousiasme zijn dromen na. Hij wil zich uiten, expressie tonen – hij is schrijver en dichter en wordt uiteindelijk een bekend zanger. Ik heb bewondering voor hoe Glenn in het leven staat: humble, hij is liefdevol naar mensen, komt graag in de natuur, wat hij doet wil hij goed doen.

Steekwoorden: avonturier, liefde, vriendschap, aanstekelijk

Uitgelicht