Unsplash

Op deze manier overleef jij die vreselijke middagdip

Je kent het vast wel: na een hele dag studeren of werken voel je je shitty as fuck. Je hersenen lijken wel gestorven, je bent harstikke gaar en hebt het concentratievermogen van een goudvis. En hoewel je op dat soort momenten het liefste je laptop uit het raam flikkert, kan dat niet altijd. Negen van de tien keer is het namelijk pas vier uur ’s middags en moet je toch echt nog wel eventjes bikkelen. Je kan immers niet de komende anderhalf uur uit je neus gaan zitten vreten.

Maar hé, je bent niet de enige. Bijna alle mensen hebben ergens op de middag wel even een dipje. De exacte tijd dat de meeste mensen gaar worden is 14:22. En dit momentje hebben we vooral aan onszelf en onze werkomgeving te danken. Een te warm kantoor, niet genoeg slaap, teveel werkstress, uitdroging én teveel gegeten tijdens de lunch zijn de meest voorkomende redenen dat mensen een middagdip krijgen.

Een Brits onderzoek zette de dingen die mensen dankzij hun lage concentratielevel fout deden op een rijtje. Met als stip op nummer 1, het mailen van de verkeerde persoon. Gevolgd door de draad kwijt raken tijdens een vergadering, iemand bij de verkeerde naam noemen én een fout maken in een belangrijk document. Oeps! Dat willen we natuurlijk maar al te graag voorkomen. Daarom hier het hoe-overleef-ik-deze-gaarheid-overlevingsplan:

1. Haal een frisse neus

Wanneer je strest om een deadline lijkt een tripje naar buiten misschien geen goed idee. Maar die tien minuten frisse lucht zullen ervoor zorgen dat je straks veel productiever bent. Dus hop hop, gaan met die banaan. Even een frisse neus halen doet wonderen. En mocht je nou echt geen tijd hebben om naar buiten te gaan? Loop dan gewoon even een paar tellen de deur uit om diep in en uit te ademen. Of zet een raampje open!

2. Verruil die cafeïne voor water

Zodra je gaar wordt is een sprintje naar de koffieautomaat vaste prik. Maar believe me, dat vloeibare goud doet meer kwaad dan je denkt. Die extra dosis cafeïne zorgt er alleen voor dat je overprikkeld raakt, en dat terwijl je juist even gefocust wil zijn. Ben verstandig en drink even een vers glaasje water. Wanneer je brein 2% teveel is uitgedroogd begint het al slechter te focussen. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

3. Loop een blokje om of deskercise

Het is niet gek dat je je duf voelt nadat je de hele dag heb zitten zwoegen achter je bureau. Sta daarom eens op om de beentjes te strekken. Haal bijvoorbeeld een rondje koffie voor de hele afdeling of loop een blokje om. Als je fanatiek bent kun je ook aan ‘deskercise’ doen: lichamelijke oefeningen achter je bureau. Haal bijvoorbeeld je schouders op en beweeg een pak printpapier op en neer. Collega’s die je raar zitten aan te kijken? Hun dipje komt later wel.

4. Blijf van die snoeppot af!

Een van de grootste redenen dat we een middagdip krijgen komt door de slechte keuzes die we hebben gemaakt met de lunch. Rond 4 uur krijgt je bloedsuikerspiegel namelijk een dip en daardoor voel je je hartstikke suf. Dus hoe moeilijk het ook is om van die snoeppot van je collega af te blijven, eet tijdens je dip vooral een snack met een laag suikergehalte. Bijvoorbeeld een bakje yoghurt of nootjes.

5. Maak een praatje

Misschien is dit nog wel de leukste tip van allemaal, maar ga even kletsen zodra je in je dipje zit. Plan bijvoorbeeld je vergadering rond de klok van drie uur. Of toon even interesse in de cavia of de schoonmoeder van je collega. Wil je niet die collega zijn die iedereen afleidt? Dan kun je natuurlijk ook even je verplichte nummertjes bellen. Bel bijvoorbeeld je moeder over haar nieuwe tuinset, heb je dat ook gelijk weer gehad.

You’ve got this!