Daan van Baarsen

30 dagen mediteren: Daan (21) heeft ADHD en kan nu niet meer zonder

De maand februari stond op Ondertussen.nl in het teken van mediteren. Zo kon je onder andere 5 wetenschappelijke redenen waarom je NU moet beginnen met mediteren lezen én gingen een aantal redactieleden de challenge aan om een maand lang elke dag te mediteren. Hoe en wanneer was zelf in te vullen. Toen we aan het einde van de maand ervaringen aan het uitwisselen waren, was die bij één van mijn collega’s wel heel bijzonder. Daan (21) vond mediteren altijd maar een beetje vaag en het leek ‘m niets voor hem, maar na een maand kan hij niet meer zonder. Wauw! Ik vroeg hem zijn ervaring op te schrijven.

Lees ook: Is er plek voor spiritualiteit in het leven van technologie-georiënteerde millennials?

Daan:

Ik heb ADHD, ben ontzettend chaotisch en sta in mijn werk voortdurend onder druk om met creatieve ideeën te komen. Deze factoren maken dat het er in mijn hoofd ongeveer net zo aan toe gaat als tijdens een drukke ochtendspits op een vierbaanssnelweg. Een constante stroom van gedachten die voorbij razen en hier en daar een kettingbotsing. Chaos dus.

Her en der had ik al eens iets gelezen en gehoord over mediteren. 
Wat ik vooral heb onthouden is dat meditatie en sporten terugkerende factoren zijn bij succesvolle mensen. Dat je fysieke en mentale gezondheid van essentieel belang zijn om in zowel je privé als professionele leven succesvol te zijn, zeg maar. Toen de redactie van Ondertussen.nl me vroeg om mee te doen aan hun 30-dagen meditatie challenge, leek dit me een goede manier om te beginnen met dit mentale wondermiddel.

Lees ook: Ik nam een week de ochtendroutine over van verschillende succesvolle mensen

Nieuwe gewoontes aanleren

Ik heb weleens gelezen dat wanneer je in je dagelijks leven nieuwe dingen wilt implementeren, je dit moet koppelen aan een bestaande routine. Doordat mijn avonden vaak verschillend zijn ingedeeld en nogal eens anders lopen dan gepland, besloot ik ’s ochtends te mediteren. 
Onder de douche, want dat doe ik iedere dag en ik doe het alleen. Ideaal dus.

Op aanraden van redacteur Avalon downloadde ik Headspace. 
Dit is een app die het je door middel van begeleide meditaties van tien minuten erg makkelijk maakt om te beginnen met mediteren. De eerste tien sessies zijn gratis, daarna betaal je een vast bedrag per maand. Ik heb het bij de tien gratis sessies gehouden, die ik afwisselend herhaal.

Lees ook: Zo maak je je telefoon slaaf van jou, in plaats van andersom

Resultaat van de challenge

Door de app en het vaste moment op de dag ging de challenge me vrij gemakkelijk af. 
Ik volbracht netjes iedere dag mijn tien minuten mediteren en dat voelde goed. Na de eerste keer al voelde ik me over de hele dag een stuk rustiger, er spookten minder gedachtes door mijn hoofd en ik kon me beter focussen. Dat gevoel van rust werd met de dagen sterker, tot het na een week of twee stagneerde.

De redactie had tussentijds een meditatietraining georganiseerd met Nicoline Smalbraak, om ons op weg te helpen. Tijdens deze sessie gingen we 30 minuten mediteren, maar daar kon ik toch moeilijk mijn aandacht bij houden. Ik werd er juist mega onrustig van en begon ontzettend te wiebelen op mijn stoel. Zelf mediteer ik altijd 10 minuten, dat is voor mij perfect.

Wat ik na een maand van meditatie vooral merk, is dat ik me een stuk rustiger voel. Ik kan me beter focussen en negatieve gedachten afwenden. 
Daardoor ben ik creatiever en hoor ik van de mensen mij heen dat ik leuker ben in de omgang. 
Mijn vriendin bijvoorbeeld vindt dat ik een stuk rustiger ben. Ze merkt dat ik beter slaap en gedurende de dag minder loop te friemelen. Ze zei ook dat ik meer geordend ben, met vieze sokken opruimen enzo.

Een win-winsituatie dus. Ik ga er dan ook zeker mee door, want ik kan niet meer zonder.


Dit artikel werd al 209 keer gedeeld.